Praktijkvoorbeelden (9)

Filter resetten

De Takenpuzzel: een ander gesprek aan de keukentafel

De Takenpuzzelmethode is bij MOmenz ontwikkeld om zorg- en ondersteuningsvragen van inwoners ‘om te buigen’ van een vraag aan het wijkteam/Wmo-indicatieteam naar een vraag aan het netwerk en externe hulpbronnen. In een ander gesprek met inwoners over welzijn, (zelf)zorg en...

2024

Kernfoto's sociaal domein

Sinds begin 2023 maakt de gemeente samen met inwoners en partners kernfoto's voor het sociaal domein . Deze kernfoto's helpen om een gezamenlijk en integraal beeld te krijgen van wat er speelt in de verschillende kernen van Stichtse Vecht.

2024

Met hard werken alles zo snel mogelijk terugbetalen

Eén van de eerste gedupeerde ouders in Meierijstad was een ‘CAF-11’-ouder. Deze ouders maakte deel uit van een groep van 203 ouders waarbij onterecht kinderopvangtoeslag was stopgezet of teruggevorderd in de CAF-11 zaak. De meeste ouders probeerden lang alles zelf...

2023

Inburgeren 'in tijd van de baas': unieke pilot in Schijndel

Sinds kort hebben de inwoners van Meierijstad die hun inburgering bij WSD volgen, de mogelijkheid om hun inburgering 'in de tijd van de baas' te doen. Zij krijgen een arbeidscontract voor de uren die zij werken én de uren die...

2022

Stichtse Vecht voor iedereen: Lokaal inclusie Agenda

Met de Inclusie Agenda laat de gemeente Stichtse Vecht zien wat er al gedaan wordt, welke ambities er zijn en hoe met alle partijen samengewerkt moet worden om ervoor te zorgen dat iedereen in mee kan blijven doen. Het hoofddoel...

2021

Open Webconcept

Veel gemeenten zijn afhankelijk van de roadmap en bijbehorende kostenplaatje van digitale innovaties bij hun leveranciers. Het Open Webconcept heeft als doel om weer regie te krijgen op de eigen gemeentelijke digitaliseringsroadmap en het verbeteren van onderlinge marktwerking tussen de...

2022

Met wie heb ik (ID)contact?

Met IRMA of DigiD kan vertrouwelijke informatie in een chat-, telefoon- of videogesprek worden besproken. ID Contact draagt bij aan optimalere dienstverlening aan inwoners en burgers door geauthentiseerde communicatie.

2021

Doorbraak voor zelfstandigen in problemen

Een doorbraak realiseren voor zelfstandigen die administratief vastzitten door schulden en een incomplete boekhouding. Door inzet van de huisaccountant op basis van SROI-plicht is de hulp kosteloos.

Sociale Dienst Drechtsteden 2021