Praktijkvoorbeelden (55)

Filter resetten

Slim Strandnet: het elektriciteitsnet van de toekomst

Dit project van de gemeente Den Haag en Stedin gaat over de doorontwikkeling van een slim energiesysteem in Scheveningen Haven. Dit systeem is erop gericht dat vraag en aanbod van elektriciteit op het bestaande netwerk beter op elkaar wordt afgestemd...

2025

Oplossingsgericht werken bij SZW bezwaren

De gemeente Den Haag is met 11.000 medewerkers en 7 diensten een grote organisatie. Bij Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) zijn er 3.500 medewerkers. Eén van de afdelingen is de afdeling Bezwaar SZW. Deze afdeling behandelt ingediende bezwaarschriften door besluiten...

2025

Zorg voor Groningse Oekraïners (Zorg-GO)

Zorg voor Groningse Oekraïners (Zorg-GO) is een unieke samenwerking tussen alle 10 Groninger gemeenten en voorziet in de dringende behoefte aan psychosociale ondersteuning bij ontheemden uit Oekraïne.

2025

Basisbaan

In een tijd van toenemende arbeidsmarktkrapte kan een groep mensen de aansluiting met de arbeidsmarkt niet maken, ondanks hun potentieel om (onder specifieke voorwaarden) werkzaamheden uit te voeren. Mensen die vaak langdurig werkloos zijn en geconfronteerd zijn met tegenslagen op...

2025

Samenwerken met FLOW in het Doorbraaknetwerk Groningen

Doorbraaknetwerk Groningen heeft als doel professionals te ondersteunen bij het realiseren van domeinoverstijgend maatwerk en tegelijkertijd structureel te leren van praktijkervaringen. Hierdoor hoeven professionals niet telkens tegen dezelfde knelpunten aan te lopen, maar worden structurele systeemaanpassingen doorgevoerd.

2025

Gemeentelijke Informatieplattegrond

De Informatieplattegrond bevat inmiddels >1650 gemeentelijke processen gekoppeld aan o.a. proces- en resultaattypen, (sub)thema's, zaaktypecatalogus, RGBZ, UPL, vertrouwelijkheidsniveau's, wettelijke kaders, WOO-categorieën, documenttypen, risiconiveaus en applicaties.

2025

Schuldenzorgenvrij uit Detentie

Het doel van de casus was het ontwerpen van een aanpak om gedetineerden tijdens detentie te ondersteunen in het inzichtelijk krijgen van hun financiën en hun schulden aan te pakken. Zo kunnen gedetineerden met minder schuldenzorgen detentie verlaten, wat naar...

2025

Routekaartboekje Financiële Hulpverlening

Het routekaartboekje biedt inwoners grip, perspectief en handvatten tijdens en na het Schuldhulpverleningstraject. Uit onderzoek blijkt dat voor inwoners veel onduidelijk is als zij starten met schuldhulpverlening: wat staat mij te wachten, wie helpt mij en hoe werkt het traject...

2025

De Instapeconomie

Met de instapeconomie creëren gemeenten, maatschappelijke partijen en ondernemers samen op een duurzame manier nieuw werk in de wijk. De instapbaan is dus een vorm van een basisbaan, voor de allerzwakste groep.

2025

KTO: Structureel meten van inwonertevredenheid

De gemeente Den Haag is met 11.000 medewerkers en 7 diensten een grote organisatie. Dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) helpt inwoners die financiële hulp nodig hebben en/of die willen terugkeren in het arbeidsproces.

2025