Praktijkvoorbeelden (18)

Filter resetten

Aanpak Beweegmakelaar

Om kwetsbare inwoners in beweging te krijgen hanteert de gemeente Vaals sinds 2012 de Aanpak Beweegmakelaar. Ingrediënten: een persoonlijke benadering, aansluiten op de leefwereld en een goede samenwerking tussen de gemeente en de partners in onder andere de zorg, welzijn...

2023

WijVaals

Wie zich in Vaals bij de gemeente meldt voor ondersteuning in het sociaal domein, krijgt sinds januari 2020 in principe te maken met het gemeentelijke WijVaalsteam. Doel van WijVaals is het bevorderen van zelfstandigheid en participatie.

2023

Bossche Aanpak Budgetbeheer

Door de Bossche Aanpak Budgetbeheer ervaren de klanten in budgetbeheer meer autonomie en eigenaarschap over hun eigen budget. Er is tijdswinst behaald in het proces dat besteed kan worden aan duurzame uitstroom en begeleiding naar financiële zelfredzaamheid.

2023

EnergieKnip, een groot succes in Emmen

De EnergieKnip-app is een betaalmiddel voor alle woningeigenaren en huurders in Emmen. Inwoners kunnen punten verdienen door het invullen van vragen en in ruil hiervoor een energiebespaarbox ophalen bij de lokale bouwmarkt. Hiermee draagt de inwoner bij aan zijn eigen...

2023

Samen het ongewone gewoon maken: lokale inclusie agenda 2023-2025

De gemeente Borsele wil een inclusieve gemeente zijn voor mensen met en zonder handicap, beperking of kwetsbaarheid. Toegankelijkheid in Borsele is de norm, niet de uitzondering. In deze agenda beschrijft de gemeente Borsele welke stappen zij de komende jaren gaat...

2022

Dataplatform duurzaam 's-Hertogenbosch activeert inwoners

Dataplatform Duurzaam 's-Hertogenbosch sluit aan bij de 4 ambities die de gemeente 's-Hertogenbosch die er uiteindelijk moet leiden tot een klimaatneutraal 's-Hertogenbosch in 2050. Het dataplatform is bedoeld om enerzijds laagdrempelig (het ziet er mooi uit en geeft direct informatie)...

2021

Slimme parkeerapp voor GPK-houders

Met een speciale parkeerapp kunnen bewoners en bezoekers met een handicap dankzij 'slimme parkeerplaatsen' makkelijker en veiliger parkeren. Hierdoor kunnen ze met minder stress het centrum bereiken. De gebruikersgroep groeit en is zeer positief over de app.

2022

App voor virtuele huisbezoeken en digitaal klantcontact

Vanaf begin 2020 was er, als gevolg van Corona maatregelen, vanuit de afdeling Sociale Zaken minder fysiek klantcontact mogelijk. Ook was het niet meer goed mogelijk om huisbezoeken bij de klanten af te leggen. Er is een app ontwikkeld om...

IJsselgemeenten 2022

Bossche Aanpak Budgetbeheer en Budgetbegeleiding

Kwalitatief goed budgetbeheer en budgetbeleiding opzetten zodat klanten duurzamer uitstromen, financieel zelfredzamer zijn en minder recidiveren. Met dit kwalitatief budgetbeheer en -begeleiding biedt de gemeente een goede voorliggende voorziening voor bewind en een goede afschaling voor bewind.

2022