Praktijkvoorbeelden (76)

Filter resetten

Persoonlijk aanpak helpt inburgeraar participeren in Rhenen

Vanuit een persoonlijke benadering ondersteunt de gemeente inburgeraars met het opbouwen van een zelfstandig bestaan. Er is daarbij speciaal aandacht voor mensen in de Z-route. Er wordt breed gekeken naar alle levensgebieden en er is tijd en aandacht voor de...

2025

Breda als lerende stad door de IDO-meldingen

Breda heeft als ambitie om de meest digitaal inclusieve stad van Nederland te worden. De IDO's (informatiepunten digitale overheid) helpen inwoners als ze er 'digitaal niet uit komen'. Het streven was om de IDO's niet alleen een middel te laten...

2025

Pensionado's en zij-instromers

Deze campagne van de gemeente Lopik om pensionado's en zij-instromers te betrekken bij klussen binnen de gemeente is een veelbelovende aanpak. Een flexibel systeem is ontwikkeld waarin pensionado's en zij-instromers afzonderlijk klussen kunnen aannemen op basis van hun ervaring en...

2024

Beter Bereikbaar Applicatie

Het bezoek aan een stad vergt voor mensen met een beperking vaak veel voorbereiding. Waar kan ik parkeren? Is er een geschikt toilet? Waar kan ik uitrusten? De Beter Bereikbaar applicatie (BBA) biedt hiervoor uitkomst. Met de BBA kan een...

2024

Kernfoto's sociaal domein

Sinds begin 2023 maakt de gemeente samen met inwoners en partners kernfoto's voor het sociaal domein . Deze kernfoto's helpen om een gezamenlijk en integraal beeld te krijgen van wat er speelt in de verschillende kernen van Stichtse Vecht.

2024

Toegankelijk theater voor mensen met een auditieve beperking

Naar het theater gaan is voor veel mensen een fijne vrijetijdsbesteding, maar niet vanzelfsprekend als je niet of minder hoort. Hoe maak je theater toegankelijk voor mensen met een auditieve beperking? De gemeente Alphen aan den Rijn ging samen met...

2024