Breda heeft als ambitie om de meest digitaal inclusieve stad van Nederland te worden. De IDO's (informatiepunten digitale overheid) helpen inwoners als ze er 'digitaal niet uit komen'. Het streven was om de IDO's niet alleen een middel te laten zijn om mensen ter plaatse te helpen of door te verwijzen maar ook als signalen van verbeteringen. De gemeente hoopte dat meldingen uiteindelijk zouden gaan leiden tot vereenvoudiging van organisaties en communicatie en een beter toegankelijke digitale dienstverlening. Hiervoor is samengewerkt met een heleboel organisaties in Breda waar wel eens meldingen over binnenkomen. Samen - met ook inbreng van de inwoner die de melding deed - is gekeken hoe de melding niet alleen kan worden opgelost maar liefst ook voor de toekomst kan worden voorkomen. Leren van het leren dus!
Jaartal
2025Gemeente
Succesvol
Omdat het partijen heeft samengebracht op een belangrijk thema: digitale inclusie. En omdat het voor iedereen een manier en les was om buiten je eigen organisatiegrenzen te kijken hoe het anders kan, eenvoudiger - vanuit het perspectief van de inwoner (en vaak ook de grote groep die deze inwoner vertegenwoordigt). Het geeft enorme energie en motivatie om samen te ontdekken dat zaken eenvoudiger kunnen. Dat stimuleert ook om met een andere blik te gaan kijken en elkaar in het vervolg ook sneller op te zoeken. Het laat je ook beseffen dat je als ambtenaar of beleidsmaker nooit helemaal een inclusieve blik kunt hebben, ieder mens heeft blinde vlekken of vooroordelen. Door van inwoners zelf te horen waar ze tegen aan lopen en hun ervaringen te gebruiken in een vernieuwde aanpak maak je niet alleen het bestaande beleid beter maar het helpt je ook te beseffen dat je een bredere blik en inwoners/gebruikersperspectief nodig hebt om succesvol te blijven. Voor de organisatie en de inwoners om wie het gaat.
Waardevol
Het is waardevol omdat de inwoner echt geholpen is met het antwoord. Maar niet alleen die ene inwoner - ook de groep die hij/zij vertegenwoordigt, die in een vergelijkbare situatie zit. En het is waardevol als ambtenaar omdat de inwonerservaringen je blik verruimen, je bewust maken van vooroordelen en blinde vlekken bij jezelf. Je wordt er een wijzer mens van. En precies dat geeft de betrokken medewerkers de stimulans en durf om elkaar en de organisaties te bevragen of het niet eenvoudiger kan. Om een meer digitaal inclusieve aanpak te maken. Uiteindelijk heeft echt iedereen daar baat bij!
Duurzaam
Omdat de gemeente door het leren van het leren echte, structurele veranderingen kon doorvoeren. Er werd niet alleen naar die ene vraag gekeken, maar naar de vraag en het proces achter die vraag. Hoe kan het eenvoudiger, helderder, is dit allemaal nodig en waarom? Dat leidt tot duurzame veranderingen en eenvoudiger processen. En je weet elkaar ook voor andere dingen over organisaties heen veel makkelijker te vinden omdat dat waar je allemaal naar streeft - goede dienstverlening, iemand helpen - voor iedereen van belang is. De opgedane inzichten waar gebruikers/inwoners tegenaan lopen, verrijken ook je perspectief. Niet alleen voor deze ene casus maar ook bij andere zaken. Daardoor heeft de werkwijze nog lang effect.
Herbruikbaar
Deze manier van werken kan overal. Iedere gemeente heeft een IDO. Breda heeft laten zien met deze pilot dat een IDO een bron is van verbeterkansen. Je moet het alleen wel durven benutten! Niet alleen als IDO maar samen met alle organisaties waarover vragen binnenkomen bij het IDO. En je durven openstellen voor verbetering, voor durven leren, kritische vragen stellen. Dat kan daarom overal, als er ruimte is voor verbinding, kritisch nadenken en feedback. Waar zaken en processen ter discussie kunnen worden gesteld ter verbetering. Eventueel ook met de inwoners zelf. Een lerende aanpak voor een eenvoudigere dienstverlening.
Winnen
Omdat het zo'n logische aanpak is die eigenlijk overal en altijd zou moeten worden toegepast. Het IDO is een bron van verbetermogelijkheden. Het is van grote waarde voor de inwoners maar ook voor iedereen die met inwoners ogv digitale dienstverlening te maken heeft. Van samen de dienstverlening eenvoudiger maken heeft iedereen baat! Samen zorgen ze voor een digitaal inclusieve stad.
Datum start
Herfst 2023
Toelichting datum eind
najaar 2024; de gemeente is nu bezig om een vervolg te ontwerpen: 'de eenvoudmaker'.
Dit praktijkvoorbeeld is een van de inzendingen voor de #GemeenteDelers2025.