Praktijkvoorbeelden (68)

Filter resetten

Campagne geldzorgen

In Nederland heeft 1 op de 11 huishoudens problematische schulden. Ook in Tilburg. Ondanks verschillende crises, zoals de coronacrisis, de inflatie en energiecrisis, bleef het aantal aanmeldingen bij Schuldhulpverlening gelijk. Veel inwoners schamen zich voor hun geldzorgen, denken dat ze...

2025

De Bestaanszekerheidcheck

De bestaanszekerheidscheck voor inwoners met een Participatiewet-uitkering heeft als doel om te zorgen dat zij voldoende financiële middelen en ondersteuning krijgen om een waardig bestaan te kunnen leiden.

2025

Breda als lerende stad door de IDO-meldingen

Breda heeft als ambitie om de meest digitaal inclusieve stad van Nederland te worden. De IDO's (informatiepunten digitale overheid) helpen inwoners als ze er 'digitaal niet uit komen'. Het streven was om de IDO's niet alleen een middel te laten...

2025

Beleidsplan Schuldhulpverlening 2024 – 2028

In het beleidsplan schuldhulpverlening werkt de gemeente Den Haag voor de komende vier jaar uit, hoe de inwoners worden geholpen om financiële problemen te voorkomen, te beheersen en op te lossen.

2024

Praatplaat

De praatplaat is ontwikkeld voor de schuldhulpverleningsintake en is een meetinstrument gedurende het hele traject. Er wordt samen met de hulpvrager gekeken naar 8 verschillende leefgebieden, waarin voor elke partij helderheid komt in de situatie en de stressfactoren. Hulpvrager geeft...

2024

Beter Bereikbaar Applicatie

Het bezoek aan een stad vergt voor mensen met een beperking vaak veel voorbereiding. Waar kan ik parkeren? Is er een geschikt toilet? Waar kan ik uitrusten? De Beter Bereikbaar applicatie (BBA) biedt hiervoor uitkomst. Met de BBA kan een...

2024

Geldpraatje Dordrecht

Als je je zorgen maakt over je je gezondheid ga je naar de huisarts. Maar waar ga je heen als je geldzorgen hebt? Deze vraag vormde de basis voor 'Geldpraatje,' een nieuwe aanpak voor inwoners met geldzorgen.

2024