Praktijkvoorbeelden (11)

Filter resetten

City Data Specificatie-Mobiliteit (CDS-M)

Deelmobiliteit wordt op steeds meer plekken ingezet als duurzaam alternatief voor de traditionele vervoersvormen. Hierbij worden veel data opgehaald over het gebruik van deelmobiliteit.

2023

Duidelijkere teksten door lezerspanel Versimpelteam 

Het Versimpelteam van de gemeente Zwolle heeft één doel: het versimpelen van lastige teksten van de gemeente. Vereenvoudigen van de brieven, webteksten en formulieren. Zodat iedereen ze begrijpt. Deze casus is finalist van #GemeenteDelers 2022.

2022

Slimme parkeerapp voor GPK-houders

Met een speciale parkeerapp kunnen bewoners en bezoekers met een handicap dankzij 'slimme parkeerplaatsen' makkelijker en veiliger parkeren. Hierdoor kunnen ze met minder stress het centrum bereiken. De gebruikersgroep groeit en is zeer positief over de app.

2022

Project SCOREwater

Hoe kunnen we in de toekomst wateroverlast en watertekort beter managen? Dat is de centrale vraag binnen het project SCOREwater van de gemeente Amersfoort.

2021

Groene kades langs de Nieuwe Mark

De rivier gaat weer stromen in Breda. De gemeente Breda wil de muren en kades van de Nieuwe Mark vergroenen met bomen, (muur)planten en mossen op én in de kademuren. Het innovatieve project GreenQuays onderzoekt in samenwerking met 8 partners...

2022

Omgevingswalkshop; verbinding van waarde(n)!

De omgevingswalkshop heeft als doel om op een positief waarderende manier de dialoog over wat echt belangrijk wordt gevonden in vraagstukken te faciliteren. Dit doet de omgevingswandeling in 10 korte stappen waarin medemenselijkheid, inlevingsvermogen en verbeeldingskracht (letterlijk en figuurlijk) centraal...

2021

Metropoolregio Amsterdam kiest voor groene koers

De samenwerkende overheden in de Metropoolregio Amsterdam (MRA) hebben concrete afspraken gemaakt om de regio te verduurzamen. Met deze afspraken willen gedeputeerden en wethouders van de grootste economische regio van ons land een duurzaam herstel uit de coronacrisis.

2021

Service Blueprint - de brug tussen leefwereld en systeemwereld

Inwoners ervaren de informatievoorziening en dienstverlening van de overheid als een doolhof. Ook is de informatie van en over de inwoner versnipperd over verschillende systemen en heeft de inwoner er ook geen zicht en controle op. De dienstverlening wordt vaak...

2021