
Overheidsbrede dienstverlening
Gerelateerde thema's
Draagt bij aan
Type ondersteuning
Inwoners die met een probleem naar de overheid stappen, zoeken een plek waar iemand naar hen luistert en direct helpt, ongeacht welke overheidsorganisatie erbij betrokken is. Met overheidsbrede dienstverlening helpen we inwoners direct met hun financiële zorgen, hun schulden of hun wens om naar Nederland te komen.
Hoe ziet dat eruit?
De medewerkers in de front office hebben directe telefoonlijnen met de professionals van de Belastingdienst, CAK, CJIB, DUO, IND, SVB, Toeslagen en UWV. Zo helpen ze de inwoners samen in één keer met de oplossing. Of dat nu gaat om eenvoudige vragen over Digid of een niet-begrepen brief, of om complexe problemen.
Het gaat niet om nóg een extra loket, want gemeenten beleggen deze dienstverlening bij bestaande ingangen, zoals sociale wijkteams, Werk & Inkomen, KCC of welzijnsorganisaties. Zo zorgen we ervoor dat elke deur de juiste deur is voor een oplossing.
In verschillende gemeenten werkt dit concept al met succes. De aanpak laat zien dat inwoners sneller geholpen worden, dat problemen minder escaleren en dat gemeenten beter kunnen inspelen op de hulpvraag. Door deze aanpak in de praktijk uit te proberen, bouwen we samen aan een overheid die écht toegankelijk is voor iedereen.
We laten ze niet los tot we ze geholpen hebben
In de praktijk
Kaart van gemeenten, waarin de volgende gemeenten zijn ingekleurd: Alblasserdam, Alkmaar, Amsterdam, Assen, Beekdaelen, Bergen (NH.), Best, Breda, Castricum, Deventer, Doetinchem, Dordrecht, Drechterland, Enkhuizen, Enschede, Groningen, Haarlemmermeer, Hardinxveld-Giessendam, Harlingen, Heerlen, Heiloo, Hendrik-Ido-Ambacht, Hilversum, Hoorn, Koggenland, Laarbeek, Leiden, Medemblik, Molenlanden, Opmeer, Papendrecht, Simpelveld, Sliedrecht, Stede Broec, Stein, Terschelling, Tilburg, Uitgeest, Utrecht, Venlo, Vlieland, Voerendaal, Waadhoeke, Wageningen, Zwijndrecht, Zwolle
Bij 28 praktijkinitiatieven wordt nu met 47 gemeenten en 5 gemeenschappelijke regelingen in de praktijk gewerkt met overheidsbrede dienstverlening.
Aan de slag
Overheidsbrede startscan voor gemeenten (pdf, 197 kB)
Gemeenten staan nu aan de start van het inrichten van deze Overheidsbrede dienstverlening. Een eerste logische eerste stap is de verkenning van de huidige en de gewenste situatie in de eigen gemeente of bij de gemeenschappelijke regeling. In deze notitie beschrijven hoe gemeenten deze verkenning kunnen aanpakken met de Overheidsbrede Startscan.
Hand-out overheidsbrede dienstverlening (pdf, 781 kB)
Het doel van de hand-out is om gemeenten te informeren over hoe ze samen met landelijke uitvoeringsorganisaties inwoners beter kunnen helpen via één loket. Het richt zich op het verbeteren van de toegankelijkheid en effectiviteit van overheidsdienstverlening, vooral voor mensen met complexe hulpvragen.
Webinars
Op 20 januari 2025 verscheen ons eerste webinar, speciaal voor gemeenten die starten met overheidsbrede dienstverlening.
Word lid van onze community
Deel ervaringen en inzichten op het VNG-forum Dienstverlening en leer van andere gemeenten.
Meer weten?
Neem contact op met:
Hanneke Kunst (Projectleider) – hanneke.kunst@vng.nl
Dienstverlening nieuwsbrief
Heeft u interesse in de nieuwsbrief Dienstverlening VNG, waarmee we u op de hoogte houden van belangrijke ontwikkelingen en initiatieven binnen onze dienstverlening? U kunt u eenvoudig aanmelden via het aanmeldformulier.
Deze nieuwsbrief verschijnt eens per 2 maanden en biedt een breed overzicht van de vooruitgangen die we maken op het gebied van gemeentelijke dienstverlening.
Eerdere edities van de nieuwsbrief:
Bent u benieuwd welke projecten onder dienstverlening VNG vallen? Bekijk dan de flyer met een korte inhoudelijke beschrijving van de projecten Dienstverlening (pdf, 362 kB).