Dienstverlening en bedrijfsvoering van gemeenten

Geniusbar: ondersteuning voor KCC- en baliemedewerkers bij digitale hulpvragen

Steeds meer inwoners vragen baliemedewerkers om hulp bij het digitaal regelen van zaken met de gemeente of andere overheidsinstanties. Om baliemedewerkers hierbij te ondersteunen, biedt de VNG trainingen, een e-learning en handreikingen. Deze tools helpen u te herkennen welke inwoners hulp nodig hebben en hoe u ze effectief kunt doorverwijzen naar contactpersonen in uw lokale netwerk. 

Trainingen voor KCC-, baliemedewerkers en telefonisten

Na een eerste reeks uitverkochte trainingen, gaan we door met een nieuwe reeks in het voorjaar! De trainingen zijn gratis en duren een middag. Meld u aan voor één van de volgende data:

Wat leert u tijdens deze training?

  • Hoe u iemand herkent die hulp nodig heeft met digitale dienstverlening.
  • Hoe u gesprekstechnieken kunt inzetten om de hulpbehoefte van de inwoner te
    verduidelijken.
  • Hoe u kunt omgaan met weerstand, emoties en andere uitdagingen.
  • Hoe u met een warme benadering én efficiëntie kunt doorverwijzen naar passende
    hulp.

Wilt u als eerste op de hoogte zijn van nieuwe trainingsdata? Meld u dan aan voor onze mailinglijst. Zo ontvangt u direct een seintje zodra er nieuwe trainingen beschikbaar zijn.

E-learning

In onze gratis e-learning van circa 45 minuten leert u hoe u inwoners met digitale hulpvragen of inwoners die moeite hebben met de digitale overheid kunt herkennen, hoe u het gesprek hierover aangaat en hoe u hen in contact kunt brengen met de juiste organisaties voor passende hulp.

Vraag de gratis e-learning aan en ontvang deze direct per e-mail.

Handreikingen

Gebruik deze handreikingen om inwoners effectief te ondersteunen:

Stijgende behoefte aan ondersteuning bij digitale dienstverlening

De afgelopen jaren zijn er veel digitale ontwikkelingen geweest, zoals het inloggen met DigiD, en er komen nog veel veranderingen aan. Veel inwoners hebben hier ondersteuning bij nodig. Hoewel velen al de weg weten naar de gemeentebalie of een IDO, zijn er ook inwoners die uit schaamte of weerstand geen hulp durven of willen vragen. Hierdoor missen ze soms belangrijke informatie.

Met ingang van 1 januari 2024 is een bepaling uit de Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer (Wmebv) in werking getreden die gemeenten verplicht om te zorgen voor passende ondersteuning bij dienstverlening aan inwoners en ondernemers. Om gemeenten hierbij te helpen, ontwikkelt de VNG onder deze trainingen, e-learning en handreikingen voor baliemedewerkers.

Forum Digitale Inclusie

Op het forum vindt u de laatste ontwikkelingen over digitale inclusie en kan je in gesprek met andere gemeenten. Bent u nog geen lid van een VNG-forum? Registreer u dan eerst. Iedereen met een gemeentelijk emailaccount kan zich aanmelden.

Ben u al lid? Log in op forum.vng.nl. Ga naar ‘Dienstverlening en informatiebeleid’ en meldt u daar aan voor het forum Digitale Inclusie.

Meedoen?

We zijn voortdurend op zoek naar gemeenten die ervaring hebben met dit onderwerp of juist ervaring willen opdoen. Neem gerust contact met ons op via het mailadres dienstverlening@vng.nl en informeer naar de mogelijkheden.

Contact

Voor vragen of meer informatie kunt u contact opnemen via het mailadres dienstverlening@vng.nl.