Capelle aan den IJssel heeft sinds het najaar van 2021 een schoolklas met onderwijs en zorg op maat voor kinderen met autisme die eerst thuiszaten. Deze ‘Samen naar School klas’ bevindt zich in een gewone basisschool. Dit draagt bij aan het onderlinge begrip tussen kinderen met en zonder een beperking. Een betrokken ouder kwam met het plan en de gemeente en andere organisaties steunden het initiatief vanaf het begin.

 

Jaartal

2022

Gemeente

Wat is de Samen naar School klas in Capelle aan den IJssel?
Een Samen naar School klas is een klas voor kinderen met een beperking binnen het gewone onderwijs. Dankzij zo’n klas kunnen kinderen dichtbij huis naar school. Ook leren kinderen met en zonder een beperking elkaar kennen en respecteren.

In Capelle aan den IJssel bestaat de Samen naar School klas sinds het najaar van 2021. Dankzij deze klas zitten drie kinderen met autisme en een ontwikkelingsachterstand of verstandelijke beperking nu niet meer thuis. Alle voorzieningen die zij nodig hebben bevinden zich onder één dak: van de logopedist tot de gymdocent en een snoezelhoekje om tot rust te komen. Het gebouw delen ze met een gewone basisschool.

De specialistische begeleiding van de kinderen in de Samen naar School klas in Capelle heeft in korte tijd al positieve resultaten opgeleverd. Eén kind is na een maand in de klas zindelijk geworden. Een ander kind vertoonde binnen twee dagen geen moeilijk verstaanbaar gedrag meer.

Waarom was de Samen naar School klas in Capelle nodig?  
Sultan Celik Ozdemir, inwoner van Capelle aan den IJssel, kon geen school voor haar kind vinden. Ze overwoog om hem ver buiten de gemeentegrenzen naar een geschikte onderwijsplek te brengen. Tot ze over het Samen naar School concept hoorde van stichting het Gehandicapte Kind. Dit zag ze als een kans om haar zoon Emir en andere kinderen met een beperking toch op een gewone school in de buurt een plek te geven.

Hoe is de Samen naar School klas opgezet?
Veel partijen hebben zich ingezet om binnen een halfjaar de Samen naar School klas in Capelle aan den IJssel werkelijkheid te maken. Stichting het Gehandicapte Kind hielp Sultan met het schrijven van een plan. Vervolgens wist Sultan eerst het Centrum voor Jeugd en Gezin (jeugdgezondheidszorg en jeugdhulp), toen de gemeente en uiteindelijk een school te enthousiasmeren.

De gemeente Capelle aan den IJssel vond het meteen belangrijk om bij te dragen aan het initiatief toen ze erover hoorde van het Centrum voor Jeugd en Gezin. Dit vanuit de gedachte dat alle kinderen mee moeten kunnen doen in de samenleving. Wethouder Ans Hartnagel: “Als een idee goed is, is het goed. Ik vind dat de gemeenschappelijke regeling jeugdhulp waarin we regionaal samenwerken niet zo goed werkt. Dus als we dat op een betere manier voor kinderen kunnen organiseren werken we daar graag aan mee.”

Voor Sultan was de meest uitdagende stap bij het opzetten van de Samen naar School klas het vinden van een reguliere school waarbinnen de klas gevestigd kon worden. Sommige scholen hadden geen ruimte, andere zagen financiële obstakels. Ook waren veel scholen niet bekend met het Samen naar School concept, waardoor ze het spannend vonden om aan het initiatief mee te doen. Obs West, de school van Emirs broer en zusje die uiteindelijk de locatie is geworden, vond het fijn dat Sultan het voor hen visualiseerde met beelden uit de 40 andere Samen naar School klassen in Nederland.

De financiering van de Samen naar School klas heeft Sultan voor een jaar rond gekregen. De gemeente en het Centrum voor Jeugd en Gezin hebben hieraan bijgedragen. De gecombineerde subsidie van de fondsen de Nederlandse Stichting voor het Gehandicapte Kind en HandicapNL dekt een groot deel van de kosten van de inrichting van de klas. Binnen een jaar zullen de betrokken partijen een definitievere oplossing voor de financiering van de klas moeten vinden. 

De leerplichtwet legt nog wel beperkingen op aan de Samen naar School klas. Deze wet vereist dat kinderen ingeschreven staan bij een school met een BRIN-nummer. Dat heeft de Capelse Samen naar School klas niet. Daarom mogen op dit moment alleen kinderen die vrijgesteld zijn van leerplicht naar de Samen naar School klas in Capelle. Er zijn echter een aantal kinderen die niet vrijgesteld zijn van de leerplicht, maar voor wie de Samen naar School klas wel de beste plek lijkt. Stichting het Gehandicapte Kind pleit ervoor dat kinderen in deze gevallen een onderwijsarrangement krijgen van het samenwerkingsverband.

Hoe kan een andere gemeente ook een Samen naar School klas mogelijk maken?
Volgens de gemeente Capelle aan den IJssel heb je voor een Samen naar School klas om te beginnen enthousiaste mensen nodig, zoals Sultan, die initiatief nemen en een plan maken om de klas te starten. Vervolgens is het belangrijk dat je je als gemeente openstelt voor dit soort initiatieven en kijkt wat mogelijk is.
Dit openstellen begint in Capelle met het college van burgemeester en wethouders, dat ambtenaren de vrijheid geeft om verkennende gesprekken te hebben over ideeën van burgers. “En als een idee toch niks wordt, krijg ik niet van Ans op mijn kop, maar zegt ze: goed geprobeerd”, zegt Joeri van Zwoll, beleidsmedewerker samenleving bij de gemeente.

Initiatiefnemers van Samen naar School klassen moeten veel werk doen en tegenslagen overwinnen. Daarom is het extra belangrijk dat een gemeente hen steunt. Sultan hielp het, op momenten dat ze twijfelde of ze door moest zetten, dat ze zich gesteund voelde door de gemeente. Joke Visser van het Expertisecentrum Samen naar School van het Gehandicapte Kind herkent dit beeld: “Initiatiefnemers zijn geholpen met mensen die op het juiste moment hindernissen wegnemen.”

Gemeenten kunnen op verschillende plekken terecht voor tips en informatie over Samen naar School klassen. Sultan, het Centrum voor Jeugd en Gezin in Capelle aan den IJssel en het Expertisecentrum Samen naar School delen graag hun kennis en ervaring met geïnteresseerden.

Daarnaast zijn er een aantal websites die inspiratie bieden: