Sinds de Wet inburgering 2021 is ingegaan, hebben gemeenten de regie over de uitvoering van de inburgering. Gemeenten zijn onder andere verantwoordelijk voor de inkoop van de leerroutes voor inburgeringsplichtigen. Een flinke uitdaging. Zeker voor de onderwijsroute, waarbij mensen doorstromen naar een mbo-, hbo- of wo-opleiding. De acht gemeenten in de Achterhoek zijn erin geslaagd om de onderwijsroute binnen het basisbudget in te kopen. Dit deden ze door het gesprek aan te gaan met onderwijsinstellingen en taalaanbieders, en het basispakket in te kopen, met de mogelijkheid modules te stapelen.

Jaartal

2022

Gemeente

Regiocoördinator Renske Waardenburg van Divosa en projectleider Arthur van de Meerendonk zijn met de Achterhoekse gemeenten geen regulier aanbestedingstraject gestart, maar een inkoopproces op basis van een dialoog. ‘Zodat we vraag en aanbod op elkaar konden afstemmen,’ vertelt Arthur. ‘We zijn in gesprek gegaan met zes aanbieders die aan de criteria voldeden. We spraken over wat voor onderwijs we zoeken, en wat de onderwijsinstellingen konden bieden. Een leuke en mooie uitdaging, zeker omdat dit nog niet vaak gebeurt. Je ziet het wel steeds meer, ook bij gemeentes die alleen nog de onderwijsroute moeten inkopen.’

Met aanbieders in gesprek over een betaalbaar basispakket

‘Ook over de prijs zijn we in gesprek gegaan. We stelden geen maximum, maar vroegen de aanbieders naar een reële prijs. We hielden wel een extra prijsronde mét maximumprijs achter de hand. Maar dit was niet nodig: we hebben samen gezocht naar een basispakket dat de onderwijsinstellingen konden bieden binnen ons budget. Wat maakt de prijs hoog, en kunnen we daar iets in aanpassen? Dit is een groot voordeel van de dialoogvorm.’ Renske vult aan: ‘Ook waren alle aanbieders het erover eens dat de prijs lager kon als we het aantal aanbieders te beperkten. Daarom hebben we in de definitieve eisen gezet dat we de opdracht aan vier partijen gunnen.’

Meer financiële zekerheid voor onderwijsinstellingen

Met de aanpak van de Achterhoek hebben de aanbieders ook meer financiële zekerheid gekregen. Arthur legt uit: ‘Normaal gesproken krijgen de aanbieders hun volledige vergoeding pas als de inburgeraar de vooraf gestelde doelen haalt. Een risico voor de aanbieders: hoe hard zij ook hun best doen, het kan altijd gebeuren dat een inburgeringsplichtige uitvalt of de doelen veranderen. Omdat we samen met de aanbieders een reële prijs hebben afgesproken die binnen het budget past, krijgen onze aanbieders het afgesproken bedrag altijd. We vragen ze om een eindrapportage, waarin ze uitleggen waarom doelen wel of niet zijn bereikt.’

Extra budget voor uitbreiden basispakket

Er is eenmalig extra budget beschikbaar gekomen voor de inkoop van de onderwijsroute. Maar dit budget houdt geen rekening met het aantal inburgeringsplichtigen. Er lopen nog gesprekken over structurele extra middelen. Arthur: ‘Daarom hebben we afspraken gemaakt met de aanbieders op basis van het basisbudget. In de offerte hebben we extra modules opgenomen die we kunnen inkopen als we meer financiële ruimte krijgen. Bijvoorbeeld kleinere klassen, of meer lessen. Als we geen extra budget krijgen, houden we het bij het basispakket.’

Op maandag 11 april zijn de contracten met de vier aanbieders voor de leerroutes getekend. Arjan van Noort, directeur Samenleving en integratie, was daarbij aanwezig. Hij heeft dit werkbezoek ook gebruikt om een stuk van de praktijk mee te maken. Zo was hij bij een gesprek tussen een klantmanager en statushouders en heeft hij gesproken met diverse beleidsfunctionarissen en bestuurders die betrokken zijn bij de inburgering.

Renske is blij met dit mooie resultaat: ‘Het is heel fijn dat we het na de gesprekken nu gewoon gaan doen, samen met de aanbieders.  

Meer informatie

Loopt uw gemeente of regio van gemeenten ergens tegenaan waarbij de huidige ondersteuning voor de Wi2021 geen oplossing biedt? Bijvoorbeeld met de inkoop van de onderwijsroute? Vraag dan maatwerkondersteuning aan.