Campus Recruitment is ontstaan vanuit de behoefte van de gemeente om als potentiële werkgever zichtbaarder te zijn binnen het onderwijs, met als doel: investeren in toekomstig personeel.

Jaartal

2023

Gemeente

De gemeente heeft een werkwijze ontwikkeld waarbij zij een netwerk creëren van afdelingen binnen de organisatie en passende opleidingen. Zij zijn zo vroeg mogelijk aanwezig in de loopbaan van een student, van vmbo tot aan wo. Campus Recruitment is een meerjarige strategie; door nu te investeren, creëren zij een pool van toekomstig potentieel in een arbeidsmarkt die steeds krapper wordt. De werkwijze van de gemeente kan, naast het inzetten op specifieke vaardigheden binnen de arbeidsmarkt, ook gebruikt worden om in te zetten op verjonging, inclusie en imago verbetering. Tot nu toe zijn ruim 600 studenten bereikt door het geven van gastlessen, rondleidingen en bedrijfsbezoeken.

Meer over Campus Recruitment
Bij het Carrièrecentrum werkt de gemeente aan betere zichtbaarheid van hun organisatie als werkgever bij studenten. Dit doen zij door Campus Recruitment als dienstverlening aan te bieden, met als doel toekomstige collega’s te boeien en binden en te werken aan een inclusievere organisatie. Zij werken aan een kweekvijver van jong talent om ervoor te zorgen dat er in de toekomst enthousiaste kandidaten blijven reageren op vacatures in hun organisatie.
De krapte op de arbeidsmarkt wordt binnen een aantal belangrijke sectoren nu al gevoeld. De juiste kandidaat solliciteert niet en is lastig te vinden. Het is belangrijk én urgent dat de gemeente zich nu profileert als goed werkgever om zo aan de opgaven van de toekomst te blijven werken. Met Campus Recruitment bereiken zij jongeren vanaf de basisschool en blijven zij in beeld tot ze afstuderen en gaan werken.

Wat kunnen afdelingen van de gemeente verwachten?

  • Een campusplan voor het hele vakgebied.
  • Een projectteam bestaande uit stageadviseurs en collega’s binnen het vakgebied die eens per kwartaal samenkomen om na te denken over de invulling van het plan.
  • Een ambassadeurspool van enthousiaste collega’s van verschillende afdelingen die het leuk vinden om studenten te vertellen over hun werk.
  • Een communicatieplan i.s.m. (arbeidsmarkt)communicatie met passende middelen, fysiek en online.
  • Een uitgebreide doelgroepsanalyse over het imago van de gemeente als werkgever bij studenten en onderzoek naar interne behoefte per afdeling in het vakgebied.
  • Een aanspreekpunt voor onderwijsinstellingen en jong talent.
  • Een jaarplanning met stageperioden en events voor een langere periode.

Wat verwacht de gemeente van de opdrachtgever?

  • Een opdrachtgever op managementniveau van één van de directies binnen het vakgebied die namens de andere MT-leden kan sturen op de campus plannen;
  • Een communicatiebudget van 2000 tot 3000 euro;
  • Commitment van het MT en toezegging op de tijdsinvestering die projectteamleden en ambassadeurs kwijt zijn aan het campusplan.

Dit praktijkvoorbeeld was een van de inzendingen voor de #GemeenteDelers 2023.

Gerelateerde links