Inst@Breda is een Progressive Web App (PWA) die de Bredase arbeidsmarkt én het maatschappelijk middenveld op een innovatieve en laagdrempelige manier toegankelijk maakt voor inwoners, organisaties én medewerkers.

Jaartal

2024

Gemeente

Geïnspireerd op het succesvolle Instagram, laten werkgeversadviseurs van het WSP via foto’s, films en vlogs zien wat er mogelijk is op het gebied van werken, leren en sociale ondersteuning in Breda. Inwoners met een bijstandsuitkering zijn ook zelf aan zet. Met een simpele ‘like’ geven ze aan welke publicaties, vacatures en sectoren zij interessant vinden. Dit signaal komt binnen bij collega’s die vanuit de intrinsieke motivatie van de kandidaat gelijk in gesprek gaan en hen, indien mogelijk, bemiddelen. 
Inst@Breda is één van de instrumenten die de gemeente Breda inzet om inwoners met een bijstandsuitkering duurzaam naar werk te begeleiden. Geen sollicitatietrainingen of CV’s, maar enkel een like uitdelen zodat wij weten wat intrinsiek motiveert, want wij geloven dat iedereen
iets kan.

Succesvol    

Dankzij het intuïtieve ontwerp is Inst@Breda toegankelijk voor een grote groep mensen. Er is rekening gehouden met een optimale user experience i.c.m een kleurenonderzoek. Het contrast is geoptimaliseerd voor mensen met een visuele beperking en er is gekozen voor een duidelijk lettertype. Het gebruik van beeld met korte teksten maakt de app zeer geschikt voor inwoners die de Nederlandse taal niet goed spreken. Medewerkers van de gemeente Breda hebben ook toegang tot Inst@Breda, zodat zij op hoogte blijven van mogelijkheden op het gebied van werken, leren en sociale ondersteuning. Zo kunnen collega’s hulpvragen sneller en makkelijker beantwoorden. Afgelopen jaar is Inst@Breda verder doorontwikkeld doordat het herhalingsbezoek van gebruikers nihil was. Met de introductie van algemene berichten, gericht op gratis events in Breda, uitbetalingsdata van de uitkering en andere interessante onderwerpen voor de doelgroep zien we het herhalingsbezoek stijgen.

Waardevol    

Inst@Breda is ontwikkeld om de intrinsieke motivatie van de inwoner te prikkelen en verder te kijken dan een cv en vaardigheden. Publicaties en vacatures op Inst@Breda worden in begrijpelijke (A2) taal geschreven en beelden spreken voor zich. Hierdoor is deze app toegankelijk en gemakkelijk in gebruik. De inwoner is zelf aan zet en kan met Inst@Breda ontdekken welke sector en/of functie goed past. Dit zelfinzicht (én inzicht door professionals) zorgt ervoor dat inwoners duurzamer gematcht kunnen worden met werkgevers, want intrinsieke motivatie is de eerste drijfveer om het vervolg uit te stippelen. Elk half jaar worden gebruikers steekproefsgewijs benaderd om hun ervaringen met Inst@Breda te delen. Met deze input wordt de app doorlopend geoptimaliseerd en aangepast aan de wensen en behoeften van gebruikers.

Herbruikbaar  

Inst@Breda is aan de hand van een Scrum/Agile projectmethodiek ontwikkeld, waarbij op basis van een Minimum Viable Product (MVP) naar een concreet resultaat gewerkt is. De ontwikkelaar (Ivengi) en het datacenter zijn beiden ISO27001 gecertificeerd. Er is een breed scala aan securitymaatregelen getroffen voor een veilige ontwikkeling en een stabiele en betrouwbare hosting om de performance van de applicatie te kunnen garanderen. Dit wordt actief gemonitord. De applicatie wordt periodiek bijgewerkt naar de nieuwste stabiele versies om zo een veilige applicatie te kunnen bieden waarvan de performance naar wens is en blijft. Medewerkers van de gemeente Breda loggen in via Azure om een veilige Single Sign On (SSO) validatie mogelijk te maken. Al deze genomen maatregelen zorgen voor sterke basis – common ground - die gemakkelijk herbruikbaar is voor andere gemeenten. Binnen het sociaal domein wordt bekeken hoe Inst@Breda verder doorontwikkeld kunnen worden, met name richting de opgaves jeugd en Wmo.

Winnen  

Met Inst@Breda is een andere manier van denken ingezet, zowel voor de inwoner als de professional. De inwoner heeft zelf de regie en ontdekt met Inst@Breda wat goed past. Professionals hebben met Inst@Breda alle relevante informatie bij de hand om de inwoner optimaal te ondersteunen. Een eigentijds en toegankelijk communicatiemiddel dat de basis is voor gesprekken tussen inwoner en professional.

Dit praktijkvoorbeeld was een van de inzendingen voor de #GemeenteDelers2024.

 

Gerelateerde links