De gemeente Enschede, Incluzio Enschede en Wijkteams Enschede werken samen in de Wijkwijzer. Enschedeërs die het even niet helemaal redden, kunnen hulp vragen aan de Wijkwijzer. 
Dat kan digitaal, telefonisch en fysiek op 10 locaties in de stad.

Jaartal

2025

Gemeente

Monitoring gebeurde op hoofdthema’s. De fysieke Wijkwijzers hadden echter meer nodig. Zitten die op de goede locaties? Heeft de gemeente de juiste informatie, handelingsperspectieven en contacten in huis? Sinds januari 2024 worden de fysieke bezoekcijfers in een (Power BI) dashboard verwerkt. Dat levert veel inzichten op en helpt om datagedreven te werken. 
Het dashboard helpt om: 
• per Wijkwijzerlocatie inzicht te krijgen in de vragen per thema 
• onderbuikgevoelens te duiden (bevestiging/ontkrachting) 
• ontwikkelingen/calamiteiten te signaleren 
• te monitoren of processen/regelingen verlopen zoals gepland
• kortcyclisch en multidisciplinair te werken 

Dit dashboard sluit aan op “digitaal luisteren” (finalist Gemeentedelers 2021), dat online data visualiseert voor actie. Dit dashboard toont signalen uit de offline wereld, waardoor beide elkaar versterken.

Succes 

Het dashboard geeft inzicht in de vragen die werkelijk spelen bij inwoners. Daardoor kunnen inwoners sneller, gerichter en effectiever geholpen worden, omdat de gemeente dankzij het inzicht in type hulpvraag weet welke partners er nodig zijn. Zo sluiten bijvoorbeeld medewerkers van Werk en Inkomen en vrijwilligers van het Budget Advies Team aan. En is er een hotline met het Juridisch loket en het 1Overheidsloket. 

Het dashboard gaf ook inzicht vanuit welke wijken de Wijkwijzers worden bezocht en welke niet. Door openingstijden en de locaties beter af te stemmen op de behoefte nam het aantal bezoeken toe. 

Nieuwe ontwikkelingen worden eerder opgemerkt. Bijvoorbeeld een toename in vragen over de IND, inburgeren en gezinshereniging. Door snel te schakelen met de gemeente, vluchtelingenwerk en het Juridisch Loket konden afspraken gemaakt worden over het proces en doorverwijzing met warme hand. 

Verder geeft het dashboard waardevolle inzichten voor de samenwerking met de gebiedsteams en Wijkteams Enschede.

Waardevol 

De Wijkwijzer, de gemeente en Wijkteams Enschede hebben behoefte aan betrouwbare en actuele informatie. De mate van participatie in de samenleving en de vraagstukken die spelen binnen de leefgebieden verschillen per wijk. Met de inzichten uit het dashboard is het mogelijk die verschillen boven water te krijgen en het aanbod af te stemmen op wat nodig is. 
De medewerkers van de Wijkwijzer beschikken met het dashboard over actuele informatie en inzichten. De data wordt aangeboden in heldere visualisaties en met een muisklik zoomen ze in voor meer details. Kennis over dataverwerking of de uit te voeren berekeningen is daarvoor niet nodig. De medewerkers kunnen sneller reageren (op veranderingen) en hun hulpaanbod/informatievoorziening daarop aanpassen. Daardoor is de Wijkwijzer beter in staat mee te denken met de vragen van inwoners en hen een duwtje in de juiste richting te geven.

Duurzaam 

De vragen van inwoners gaan bijvoorbeeld over financiën, gezondheid, wonen, sociale contacten, onderwijs en werk. De Wijkwijzer geeft hen een duwtje in de rug, zodat ze het later zelf weer op kunnen pakken. Dat lukt alleen als de Wijkwijzer de juiste informatie in huis heeft. En de organisaties in de stad kent, die inwoners bij specifieke vragen kunnen ondersteunen. Voor de Wijkwijzer is het dashboard een middel om inzicht te krijgen in de vraagstukken van de inwoners, verbinding te leggen met de juiste partners en handelingsperspectief te bieden. 
Dit helpt inwoners bijvoorbeeld; 
• om eindelijk de schulden aan te pakken; 
• nieuwe sociale contacten op te bouwen; 
• of met wat hulp langer thuis te blijven wonen.

Herbruikbaar 

Het dashboard is gemaakt met Power BI. De databronnen zijn Excel bestanden met door onszelf verzamelde data. Voor de datumaanduiding (Datumtabel) en locatie-aanduiding (choropletenkaart) zijn we databronnen van Microsoft gebruikt. 

De gegevens zijn op een logische wijze geordend en verwerkt. De datasets kunnen uitgebreid worden binnen de bestaande structuur. Ook kan het dashboard uitgebreid worden door nieuwe databronnen toe te voegen. Het dashboard bevat geen privacygevoelige informatie. 

Elke gemeente heeft tal van bronnen waaruit data geput kan worden. Denk aan klantcontactcentra, wijkteams, panels enzovoort. Voor bepaalde vraagstukken kan het op deze wijze samenvoegen van data waardevolle inzichten opleveren. Inzichten die anders niet of met veel moeite zichtbaar worden. 

Meerdere gemeenten werken met dashboards en algoritmen om data inzichtelijk te maken. Of zij het op dezelfde manier inzetten als in deze casus, is niet bekend.

Winnen 

Voor de gemeente en haar partners is het van belang te weten wat er speelt bij inwoners. Vooral bij inwoners die niet luid aan de bel trekken als het even tegenzit. Dus heb je in je gemeente een plek waar inwoners met hun vragen terecht kunnen? Maak er gebruik van! Zo’n bron aan informatie van buiten naar binnen is dé kans om datagedreven te werken. Biedt passende handelingsperspectieven en vergroot de participatiegraad van alle inwoners.

Datum start 

Januari 2024

Datum eind

De casus loopt nog steeds. De registratie en verwerking van de data zijn sinds januari 2025 in beheer van Incluzio Enschede, de uitvoerende organisatie voor de fysieke Wijkwijzers.

Dit praktijkvoorbeeld is een van de inzendingen voor de #GemeenteDelers2025.