Praktijkvoorbeelden (19)

Filter resetten

Geldpraatje Dordrecht

Als je je zorgen maakt over je je gezondheid ga je naar de huisarts. Maar waar ga je heen als je geldzorgen hebt? Deze vraag vormde de basis voor 'Geldpraatje,' een nieuwe aanpak voor inwoners met geldzorgen.

2024

Videobellen met bewoners

Om de lijntjes met de inwoners korter te maken, is in 2019 besloten om beeldbellen in te zetten. De doelstelling was: dienstverlening persoonlijk, dichtbij en maximaal online. En dat alles op een hoog niveau. Het begon als een experiment maar...

2021

Tozo aanvragen in Friesland

De noodmaatregelen die door het kabinet zijn genomen, hebben tot effect gehad dat veel ondernemers ondersteuning hebben aangevraagd en er snel gehandeld moest worden om deze te verwerken. Jelmer Holwerda, ontwikkelaar RPA-team, was betrokken bij het project en zag dat...

2021

Interculturele zorgconsulenten Huisartsen

De interculturele zorgconsulenten vervullen een brugfunctie tussen huisarts en patiënten en hun mantelzorgers met een migratie achtergrond. Zij geven uitleg en voorlichting in de eigen taal (Turks/Arabisch/Berbers) over ziektes, leefstijl, behandeling en gezondheidszorg in Nederland.

2023

Samen Groen in Gulpen-Wittem

Duurzaamheid is een complex en breed begrip. Om inwoners een antwoord te kunnen geven op de vraag ‘wat betekent duurzaamheid in het dagelijks leven?’, heeft gemeente Gulpen-Wittem het initiatief ‘Samen Groen’ in het leven geroepen. Door het delen van informatie...

2022

Achter de voordeur in coronatijd

Vanuit project LSI wordt samengewerkt met ketenpartners in de aanpak tegen misbruik van sociale voorzieningen. Met elkaar ervoor zorgen dat er niet alleen uitkeringen rechtmatig worden verstrekt, maar ook helpen om de situatie in het gezin én de leefbaarheid en...

2022

WerkWijzer

De gemeente Dordrecht biedt een duaal traject voor kwetsbare inburgeraars genaamd ‘Werkwijzer’. De deelnemers gaan bij re-integratiebedrijf Werkshop en een taalschool parallel aan de slag met hun Nederlandse taal en een vorm van werk bij een werkgever of vrijwilligersorganisatie.

2022

Met wie heb ik (ID)contact?

Met IRMA of DigiD kan vertrouwelijke informatie in een chat-, telefoon- of videogesprek worden besproken. ID Contact draagt bij aan optimalere dienstverlening aan inwoners en burgers door geauthentiseerde communicatie.

2021