Praktijkvoorbeelden (26)

Filter resetten

Peukenbrigade Kampen

In de zomer van 2023 is in de binnenstad van Kampen de Peukenbrigade Kampen ingezet om de strijd aan te gaan met peuken. Vergezeld van hun bakfiets, ging de Peukenbrigade in gesprek met (rokende) bezoekers en ondernemers op het achteloos...

2024

Burgers en Frietjes

De gemeenteraad Apeldoorn wil een laagdrempelig contact tussen inwoner en raadsleden/fractievertegenwoordigers. En nodigt iedereen uit voor een burger en een frietje. H et lijkt zo simpel. Maar is enorm waardevol.

2024

Organiseer een dreamteam om je heen

In de gemeente Apeldoorn bemensen 5 casusregisseurs het Meldpunt Toeslagen. Per casus werken er steeds 2 casusregisseurs samen. Eén met jarenlange gemeentelijke kennis van schulden en participatie, en de ander met veel ervaring in de wijk. Een gouden combinatie.

2024

De Thuisgevers: een warme start voor statushouders

Initiatief De Thuisgevers (project van gemeente Kampen en de Protestantse Kerk in Nederland) biedt een oplossing voor de vastgelopen asielopvang en wooncrisis. Dat doen zij door lokale vrijwillige initiatieven te ondersteunen met advies en praktische hulp bij het tijdelijk huisvesten...

2023

Van Begraafplaats naar Ontmoetingspark

Op de Algemene Begraafplaats Bovenbroek merkte de beheerder en zijn medewerkers dat (met name oudere) bezoekers van de begraafplaats om een praatje verlegen zitten.

2023

Vernieuwing online stadhuis

Gemeente Apeldoorn heeft haar corporate website op een innovatieve wijze vernieuwd. Door lef te tonen om de al prima online dienstverlening uit te breiden met informatie waar de inwoner naar op zoek is en die inspireert. En tegelijkertijd de bezoeker...

2023

Een helpende hand bij burgerinitiatieven

Stimuleren van burgerinitiatieven die de leefomgeving mooier, leuker, veiliger of socialer maken. Dat doet de gemeente Apeldoorn door financiële steun, door initiatiefnemers te verbinden met lokale partners en door bevordering van crowdfunding. Deze casus is finalist van #GemeenteDelers 2022.

2022

App voor virtuele huisbezoeken en digitaal klantcontact

Vanaf begin 2020 was er, als gevolg van Corona maatregelen, vanuit de afdeling Sociale Zaken minder fysiek klantcontact mogelijk. Ook was het niet meer goed mogelijk om huisbezoeken bij de klanten af te leggen. Er is een app ontwikkeld om...

IJsselgemeenten 2022

Nieuwkomers Sterk aan het Werk

In de pilot ‘Nieuwkomers Sterk aan het Werk’ werken de drie Midden-Limburgse gemeenten Nederweert (hoofdaanvrager), Weert en Cranendonck op co-creatieve wijze samen met Werk.Kom, werkgevers, inburgeringsaanbieders, onderwijs en partners uit zorg en welzijn aan een innovatieve en integrale benadering van...

2022