Hieronder vind u een overzicht van veelgestelde vragen. 

Wat is de FSV? 

De FSV is de afkoring van Fraudesignaleringsvoorzieningen. Dit computersysteem werd door de Belastingdienst gebruikt voor 2 doeleinden:
1.    Als registratiesysteem voor informatieverzoeken;
2.    Als frauderegister

Waarom is de FSV uitgezet?

Uit onderzoek bleek dat het gebruik van dit systeem op verschillende punten niet voldeed aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Te veel medewerkers hadden toegang tot de FSV. En de gegevens die erin stonden, werden te lang bewaard en ook niet aangepast na onderzoek. Sommige gegevens zijn onterecht opgenomen en sommige verkeerd gebruikt. Daarom is de FSV op 27 februari 2020 uitgezet en daarna niet meer gebruikt.

Wat voor type rechtmatige informatieverzoeken kunnen door gemeenten bij de Belastingdienst zijn aangevraagd en vervolgens in de FSV zijn geregistreerd?  

Gemeenten en de Belastingdienst wisselen bij tiental processen op tal van domeinen gegevens uit. Dergelijke informatieverzoeken berusten op wet- en regelgeving. Zo kunnen gemeenten in het kader van het verlenen van een bijstandsuitkering of BIBOB-verzoek belasting- of inkomensgegevens opvragen bij de Belastingdienst. De Belastingdienst is wettelijk verplicht de opgevraagde gegevens te verstrekken en het inzageverzoek te registreren. Het kan zijn dat een dergelijk (rechtmatig) informatieverzoek door uw gemeente door de Belastingdienst in de FSV is geregistreerd. Registratie van informatieverzoeken hield geen verband met het gebruik van FSV als risicosignaleringssysteem. 

Waarom worden inwoners geïnformeerd?

Er zijn diverse moties aangenomen die oproepen om alle inwoners te informeren die in FSV geregistreerd stonden. Dit betekent dat niet alleen de inwoners die als fraudesignaal geregistreerd stonden geïnformeerd worden, maar ook degene die in het systeem stonden wegens een informatieverzoek van een andere overheidsorganisatie. 

Hoeveel inwoners stonden geregistreerd in FSV door een informatieverzoek van de gemeente?

Er stonden circa 15.000 informatieverzoeken afkomstig van gemeente geregistreerd in FSV. Een deel van deze inwoners wordt eind juli geïnformeerd, een deel wordt na de zomer geïnformeerd.  

Betekende een registratie van een informatieverzoek in FSV een registratie als fraudesignaal?

Nee. De FSV als risicosignaleringssysteem werd gebruikt als systeem voor het registreren van informatieverzoeken. Dat moet de Belastingdienst doen vanuit de AVG. 

Vanaf wanneer worden inwoners geïnformeerd dat zij geregistreerd stonden in FSV door een informatieverzoek van de gemeente?

Inwoners zullen schriftelijk op de hoogte worden gebracht. De brieven worden vanaf 9 augustus verstuurd. 

Wat kunnen de effecten op uw gemeente zijn? 

Wij verwachten dat de meeste inwoners het speciaal daartoe opgerichte meldpunt zullen benaderen indien zij vragen hebben over de registratie in de FSV. Het is niet onvoorstelbaar dat ook uw gemeente vragen ontvangt over een informatieverzoek gedaan door uw gemeente. Daarnaast kan er sprake zijn van een stijging van inzageverzoeken.  

Waar kunnen gemeenten terecht als zij meer willen weten over de FSV of nog vragen hebben?  

U kunt contact opnemen via fsv@vng.nl. Wij nemen dan zo spoedig mogelijk contact op. 

Waar kunnen mensen terecht als zij meer willen weten over de FSV of nog vragen hebben?  

Op de site van de Belastingdienst staat informatie over de FSV. Daar leest u ook hoe een inwoner een verzoek kan doen om inzage te krijgen in de persoonsgegevens die in de FSV stonden. Daarnaast kan gebeld worden naar het Meldpunt FSV. Het meldpunt is bereikbaar op maandag tot en met vrijdag van 8.00-17.00 uur op 0800-235 83 56 en vanuit het buitenland +31 555 385 356.