Stichting IKZ werkt met het online IKZ-portaal. In dit portaal heeft elke ketenpartner haar eigen omgeving. In deze omgeving kan een nieuw signaal worden ingediend via een webformulier. Om in te loggen op dit portaal is het belangrijk dat het IKZ zeker weet met wie zij informatie uitwisselt. Het IKZ-portaal volledig beschikbaar om signalen in te dienen. U logt in op het IKZ-portaal via eHerkenning.
Meer informatie over het IKZ-portaal vindt u op IKZ Connect. Sinds kort bestaat daar de groep 'Het IKZ-portaal' met vragen en antwoorden en hulpmiddelen
In de toekomst inloggen met eHerkenning
Om op een veilige manier met elkaar informatie uit te wisselen heeft het IKZ gekozen voor eHerkenning. eHerkenning is een soort DigiD voor organisaties en is persoonsgebonden. Het IKZ weet met eHerkenning zeker dat de persoon die signalen doorgeeft daartoe gemachtigd is door de eigen organisatie.
Het IKZ gebruikt beveiligingsniveau 3 (EH3). Als het goed is, beschikt elke overheidsorganisatie en zorgverzekeraar over eHerkenning en kan zij personen hieraan toevoegen. In de praktijk bij gemeenten zal dit de toezichthouder zijn. Informeer binnen uw eigen gemeente of er gebruik wordt gemaakt van eHerkenning en wie daar verantwoordelijk voor is. eHerkenning kunt u aanvragen bij een erkende leverancier. Daarbij heeft u het KvK-nummer van het IKZ nodig: 95172920.
IKZ ontvangt het signaal via het IKZ-portaal. Hierna gaan we aan de slag. We stellen onszelf onder andere de volgende vragen:
- Zijn er andere soortgelijke signalen?
- Is er meer informatie nodig van een ketenpartner?
- Welke ketenpartners moeten hiervan op de hoogte zijn?
Wij zorgen ervoor dat alle ketenpartners de informatie krijgen die zij nodig hebben om actie te ondernemen. Gaat het om een signaal met veel impact dat met meerdere ketenpartners gedeeld wordt? Dan kan er een onderling overleg plaatsvinden in de vorm van een casustafel. Doel: bepalen hoe we verder gaan met het signaal.
U logt in op het IKZ-portaal via eHerkenning. De gemeente moet de betreffende contactpersoon van het IKZ-portaal machtigen om signalen over zorgfraude in te dienen. Werkt u namens meerdere gemeenten of organisaties, bijvoorbeeld binnen een gemeentelijk samenwerkingsverband? Dan moet elke organisatie u apart machtigen. Bij het inloggen via eHerkenning kiest u namens welke organisatie u handelt en wordt u automatisch doorgestuurd naar het juiste domein binnen het IKZ-portaal.
Heeft u gemeente al eHerkenning aangevraagd en is de machtiging geregeld? Dan kunt u direct het account voor het IKZ-portaal activeren door éénmalig in te loggen op het portaal. Dit is belangrijk, omdat uw contactgegevens zo worden gekoppeld aan uw organisatie, waardoor IKZ u kan informeren over verrijkingsverzoeken en uitgewerkte signalen (Samengesteld Informatie Product, SIP).
Daarnaast moet de gemeente u als contactpersoon machtigen om signalen over zorgfraude in te dienen. Werkt u namens meerdere gemeenten of organisaties, bijvoorbeeld binnen een gemeentelijk samenwerkingsverband? Dan moet elke organisatie u apart machtigen. Bij het inloggen via eHerkenning kiest u namens welke organisatie u handelt en wordt u automatisch doorgestuurd naar het juiste domein binnen het IKZ-portaal.
Ja, dat mag. Inloggen gaat ook voor samenwerkingsverbanden door middel van eHerkenning (EH3 of hoger). Om als samenwerkingsverband of voor meerdere gemeenten gebruik te maken van het IKZ-portaal, is het belangrijk dat u als contactpersoon door de verschillende gemeenten gemachtigd wordt. Zodat u namens deze gemeenten mag ‘handelen’.
U moet eenmalig per gemeente inloggen voor alle verschillende gemeenten door wie u gemachtigd bent, zodat ze aan uw eHerkenning gekoppeld worden. Hierna kunt u iedere keer tijdens het inloggen met eHerkenning aangeven voor welke specifieke gemeente u op dat moment wilt inloggen. Dit stelt ons in staat om signalen per gemeente te scheiden.
Vanwege juridische en technische redenen is het niet mogelijk om één inlogaccount namens een samenwerkingsverband te krijgen.
Om toegang te krijgen tot het IKZ-portaal heeft de doorgegeven contactpersoon eHerkenning niveau EH3 nodig. eHerkenning kunt u aanvragen bij een erkende leverancier. U heeft dan het KvK-nummer van het IKZ nodig: 95172920.
Het is aan de gemeente zelf om te bepalen wie namens hen aanspreekpunt is voor de Stichting IKZ, bij voorkeur is dat een formele toezichthouder rechtmatigheid. Mocht de gemeente geen toezichthouder hebben aangesteld dan is het mogelijk om iemand anders als contactpersoon aan te wijzen. De gemeente bepaalt wie toegang krijgt tot eHerkenning en verantwoordelijk is voor het ontvangen en delen van signalen.
Stichting IKZ hoort graag van iedere gemeente wie wordt aangewezen als contactpersoon. Het is mogelijk om namens uw gemeente meerdere contactpersonen aan te melden. De contactpersoon is verantwoordelijk voor het indienen en ontvangen van signalen via Stichting IKZ. Stichting IKZ heeft van deze contactpersonen in eerste instantie naam, functie, mailadres en telefoonnummer nodig. U kunt deze gegevens doorgeven via info@ikz.nl.