Het is belangrijk dat u als gemeente een goede administratie hebt voor het rechtmatigheidsonderzoek. U maakt gebruik van een bepaald systeem om signalen op een zaakgerichte manier af te handelen. Hiermee zorgt u ervoor dat een zaak of dossier wordt opgepakt en afgewerkt, maar ook bijvoorbeeld om de doorlooptijden te waarborgen. Hieronder vindt u een overzicht van de gegevens die u moet kunnen aanleveren bij het IKZ als u een informatieverzoek ontvangt.
- De gegevens over de aanleiding tot een vermoeden van zorgfraude;;
- Identificerende gegevens van een natuurlijk persoon;
- Administratieve kenmerken van een rechtspersoon;
- Handelsgegevens;
- Gegevens over het domein (bijv. Wmo of Jeugdwet) en de wijze waarop en de soort zorg, hulp of ondersteuning die de aanbieder levert dan wel de cliënt ontvangt;
- Antwoord op de vraag in hoeverre er onderzoeken lopen, alsmede gegevens over de aard van die onderzoeken (voor zover die gegevens betrekking hebben op fraude in de zorg);
- Gegevens over en afkomstig uit afgeronde (fraude)onderzoeken en de conclusie hiervan (voor zover die gegevens betrekking hebben op fraude in de zorg);
- Het aantal beschikkingen op grond van de Jeugdwet of de Wmo 2015, alsmede de aard daarvan, behorend bij welke aanbieder;
- Declaratiegegevens.
U kunt het overzicht van de gegevens ook terugvinden in artikel 3.2 van het Besluit bevorderen samenwerking en rechtmatige zorg.