Op deze pagina hebben we handige informatie over de Omgevingswet gebundeld.
Informatie die u kunt vinden op deze pagina:
Afgelopen jaren zijn veel organisaties bezig geweest met het klaarstomen voor de Omgevingswet. Daarbij hebben zij zich veelal gericht op de nieuwe instrumenten die de Omgevingswet biedt. Ten aanzien van vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH) hebben de uitvoeringsorganisatie ook nu een belangrijke rol. De initiatieven van de burgers en bedrijven veranderen niet. Men gaat niet opeens meer bomen kappen of andere huizen bouwen. De wettelijke grondslagen en het digitaal stelsel veranderen echter wel. Om initiatiefnemers goed mee te nemen, is het van belang dat burgers goed geholpen kunnen worden. Daarbij is het inzetten van meerdere kanalen belangrijk.
Op basis van de klantreizen die zijn gemaakt weten we dat veel mensen in eerste instantie veel informatie zoeken via de gemeentelijke website. De Vergunningcheck speelt daarbij ook een rol. Tegelijkertijd weten we, ook op basis van de huidige ervaringen, dat de Vergunningcheck voor de incidentele gebruiker best complex is. Dat is ook niet vreemd als er 26 wetten en dus met de Omgevingswet 1 wet moet worden nagelopen. Enige hulp kan dus nodig zijn.
Medewerkers van het Klant Contact Centrum (KCC) en frontoffices (FO) in samenwerking met de backoffice (BO) spelen een belangrijke rol om burgers en bedrijven goed mee te nemen in waar aan voldaan moet worden. Een goed begin scheelt veel werk bij de behandeling van een verzoek, toezicht en handhaving. Gemeenten hebben keuzes te maken in hoe ze vragen willen kanaliseren, gelet op hun dienstverleningsdoelstellingen en hoe de onderlinge taakverdeling moet zijn. Wij zien dat die knip in werkzaamheden overal verschillend is. Veel gemeenten kiezen voor dezelfde taakverdeling bij de invoering van de Omgevingswet, maar kan dat bij de inwerkingtreding nog steeds? En als u dat wil, wat is er dan voor nodig om de kwaliteit van dienstverlening op peil te houden?
Afgelopen maanden is vanuit het projectteam Serviceketen in diverse regio’s een presentatie gegeven aan programmamanagers en lijnmanagers om deze punten te agenderen. Ook is besproken welke landelijke producten er worden ontwikkeld ter ondersteuning van de lokale dienstverlening. Van daaruit zijn er via de RIO’s veelal regionale werkgroepen ingericht vanuit de lijn om met elkaar bepaalde keuzes en expertise uit te wisselen.
Doel
De powerpointpresentatie (Pptx, 2600 kB) is vooral bedoeld als kick-off om met lijnmanagers en projectleiders de komende maanden richting te geven aan de noodzakelijke stappen van implementatie. De presentatie kan intern gebruikt worden. Ook kan er via de RIO gevraagd worden om deze sessie ook in de regio te geven. Dan delen we ook de diverse ervaringen vanuit het land.
De VNG heeft een overzicht implementatieproducten gemaakt, waarin u per onderwerp en categorie kunt zien welke producten beschikbaar zijn. Dit overzicht wordt regelmatig geüpdatet.
Wanneer moet u met een rijkspartij samenwerken en waarom? De geactualiseerde handreiking, 'De Omgevingswet: de Rijksoverheid doet mee met vergunningverlening, toezicht en handhaving', is gemaakt om u bij deze vragen te ondersteunen. De handreiking kunt u downloaden op de website van Aan de Slag met de Omgevingswet.
Deze wegwijzers voor gemeenten en omgevingsdiensten geven informatie over de (wettelijke) adviestaak van de minister van OCW voor gebouwde of aangelegde (groene) rijksmonumenten en archeologische rijksmonumenten. Deze taak wordt uitgevoerd door de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed (RCE). De wegwijzeres vindt u op de website van Cultureel Erfgoed