Pilot Chatbot Verhuizen is een chatbot met generieke content voor de onderwerpen verhuizen, ID bewijzen te implementeren bij gemeente Dongen gedurende een pilot periode. Deze chatbot maakt gebruik van generieke content, sluit aan op de Common Ground, is Open Source en deelbaar voor 355 gemeenten.

Jaartal

2021

Gemeente

Gemeenten willen optimale dienstverlening bieden aan hun inwoners. De samenleving wordt steeds meer 24/7 en mensen zijn steeds digitaal vaardiger. Een virtuele assistent is een nieuw middel dat daar op inspeelt. Het is een hele mooie aanvulling op de andere  kanalen. Want dat is wat inwoners en bedrijven verlangen in de dienstverlening van de overheid: persoonlijk, makkelijk, toegankelijk. En daarbij betrouwbaar, veilig en op het tijdstip en via het kanaal van hun eigen keuze.

De chatbot verhuizen, zoals die in de pilot bij gemeente Dongen is gerealiseerd, is een succes. Gem, zoals de Chatbot heet, is technisch gerealiseerd op open source met generieke content en belangrijk met conversationial AI en leert zelf de vragen te beantwoorden. Medewerkers zijn goed meegenomen in het traject en zien mogelijkheden voor dit nieuwe kanaal. Inwoners zijn tevreden over de werking van de Chatbot.

De Chatbot
- maakt dialogen goed af en geeft kwalitatief goede resultaten
- is opschaalbaar naar meer gemeenten en naar meer functionaliteiten.

Op dit moment wordt de Chatbot geïmplementeerd Tilburg, Dordrecht en Utrecht en wordt geschikt gemaakt voor 355 gemeenten. En meer functionaliteiten betekent integratie met andere dienstverleningskanalen en voice technologie. Dat betekent in plaats van een chatbot een echte Virtuele Assistent voor alle inwoners.

Door gebruik te maken van deze vergaande vorm van automatisering is er voor gemeenten meer tijd voor de inwoners waarvoor echt menselijk contact nodig is. Daarnaast is de virtuele assistent ook met spraak inzetbaar. Dat maakt de virtuele assistent een inclusief instrument voor inwoners die moeite hebben met lezen en schrijven. Immers spreken kan iedereen. Grote groepen inwoners kunnen dan gemakkelijker de overheid benaderen voor hun vragen.   

Dit praktijkvoorbeeld was een van de finalisten van de #GemeenteDelers.

 

Gerelateerde links