Om EU-arbeidsmigranten beter te kunnen informeren rijdt Gemeente Den Haag buiten kantoortijden met een busje langs locaties waar EU-arbeidsmigranten komen. 
De gemeente geeft voorlichting, beantwoordt vragen en hoort tegelijkertijd wat er speelt bij EU-arbeidsmigranten.

Jaartal

2024

Gemeente

Succesvol

Het mobiel informatiepunt is een succes, omdat er veel meer EU-arbeidsmigranten bereikt zijn dan op de vaste informatiepunten (1600 in 2022 op de vaste punten t.o.v. ruim 7000 de eerste 7 maanden van 2023). 
De voorlichters spreken de talen van de migranten. De gemeente weet beter wat er speelt onder de arbeidsmigranten ( voorlichters hebben ook een signaal functie naar de Gemeente en haar beleid). Er wordt bijgehouden welke vragen gesteld worden/ waarover informatie gevraagd wordt in verschillende categorieën: zorg, onderwijs, rechten en plichten, huisvesting, financiën. 
Als er repeterende vragen zijn, weet de gemeente wat die te doen heeft. Tevens werkt Den Haag nauw samen met de diensten binnen de gemeente. Zo staan ze samen met ongediertebestrijding, helpdesk geldzaken en energie transitie als hier behoefte aan is vanuit het mobiel informatiepunt of vanuit de afdelingen.

Waardevol

Het mobiel informatiepunt is waardevol, omdat zowel EU-arbeidsmigranten hun verhaal kwijt kunnen zonder een afspraak te maken, als ook buurtbewoners die zorgen hebben. EU-arbeidsmigranten voelen zich vrij om hun verhaal te doen, omdat er geen werkgever of huisbaas in de buurt is. Doordat de voorlichters de talen spreken van de EU-arbeidsmigrant ontstaat er ook geen verwarring bij vertaling of hulpverlening. De gemeente werkt bij de informatievoorziening vooral met QR codes, zodat informatie altijd up to date blijft, en werkt veel met sociale media om EU-arbeidsmigranten te informeren. Denk hierbij aan de wet goed verhuurderschap. Mensen kunnen informatie hierover verkrijgen bij het mobiel informatiepunt in eigen taal en er is een uitleg van de wet in de verschillende talen gepost op facebook.

Herbruikbaar

Dit initiatief is zeker herbruikbaar. Bij grote gemeenten kan het eenvoudig en redelijk goedkoop ingezet worden. Bij kleinere gemeenten kan je denken aan een samenwerking met de regio. 
Den Haag is begonnen zonder beleid of regels. Het team voorlichters bepalen wat werkt en wat niet werkt. Zo is er onder andere gestart op scholen, echter na twee drie weken kende de mensen de gemeente daar wel en had het weinig meerwaarde. Toen zijn de medewerkers naar andere plekken in de stad gaan kijken en bijvoorbeeld bij zomer weer zijn ze in het weekend bij het strand en zuiderpark gaan staan. Ze zijn dus flexibel en zetten dagelijks op de facebookpagina waar ze staan ( gemiddeld 4000 views per post op facebook)

Winnen

Natuurlijk is het leuk om te winnen, echter de gemeente vindt het belangrijk om andere gemeenten te stimuleren out of the box te denken, uit het kantoor te komen, niet van 9-5 te werken en de wijken in te gaan. Den Haag ervaart het mobiel informatiepunt als een nieuw manier om met de burgers in contact te komen en de burgers ervaren het als laagdrempelig.

Dit praktijkvoorbeeld was een van de kanshebbers voor #GemeenteDelers 2024.