In de regio Twente staat leerlingenvervoer in de schijnwerpers. De uitdaging van het leerlingenvervoer om kinderen veilig en op tijd op school te krijgen, vergt samenwerking tussen gemeenten, scholen, ouders, en vervoerders. 
Deze samenwerking is mede versterkt na de landelijke ouderpeiling (2023) en het aannemen van een nieuwe verordening op basis van de nieuwe modelverordening van de VNG (2020). 
Verschillende Twentse gemeenten werken nauw samen met samenwerkingsverbanden voor meer begrip voor een goede uitvoering van het leerlingenvervoer. 

Jaartal

2024

Afzender

Regio Twente

De focus ligt op zelfredzaamheid en zelfstandigheid van de leerlingen. Het doel is om een cultuurverandering te bewerkstelligen bij schoolbesturen en leerkrachten, zodat zij meer aandacht  hebben voor de mogelijkheden van de leerling zelf. Dit heeft er toe geleid dat de websites van een aantal scholen is aangepast, zodat er meer uniforme informatie over het leerlingenvervoer wordt verstrekt.. Dit moet misverstanden bij ouders voorkomen, die vaak nog in de veronderstelling zijn,  dat ze automatisch recht hebben op vervoer, zonder de specifieke regels te kennen.

Gemeenten in de regio komen jaarlijks minimaal twee keer bijeen om te overleggen over de uitvoering van het leerlingenvervoer. De onderlinge communicatie met scholen en samenwerkingsverbanden verbetert gestaag, mede dankzij het regelmatig uitwisselen van informatie van het ministerie van OCW en de VNG.

Er is meer aandacht voor de consulenten. De consulent handelt niet alleen de aanvragen af maar gaat ook in gesprek met de leerling, ouders, scholen en gemeenten om te bespreken wat een leerling wel en niet kan. Helaas is het door personeelstekorten nog niet gelukt om deze rol in alle gemeenten volledig ingevuld te krijgen, maar de hoop is dat dit in de tweede helft van 2024 alsnog wordt gerealiseerd.

Landelijk waren er in 2022 en 2023 ook positieve ontwikkelingen zichtbaar. Betere afspraken met vervoerders over communicatie, klachtenafhandeling en, in sommige gevallen, een aangepaste informatiefolder voor ouders, zorgden ervoor dat het aantal klachten sterk verminderde. Daarnaast werden er op scholen samen met vervoersmaatschappij Arriva voorlichtingen gegeven over het openbaar vervoer, met als doel meer kinderen hiervan gebruik te laten maken.

Een nieuwe uitdaging kwam er echter door de instroom van vluchtelingen, statushouders en Oekraïense kinderen. Deze kinderen vielen niet altijd onder de regels voor leerlingenvervoer, maar de gemeente vond het essentieel dat ook zij naar school konden. Hiervoor werden in een aantal gemeenten taxibusjes ingezet. Daarnaast kregen een aantal  kinderen les in het gebruik van het openbaar vervoer en fietslessen. In een plattelandsgemeente, waar scholen vaak ver weg liggen en openbaar vervoer soms ontbreekt, blijft dit een complexe opgave, zeker met de krapte aan beschikbare, deskundige chauffeurs.

Het verhaal van leerlingenvervoer in Twente is er een van voortdurende samenwerking, leren en aanpassen, met als doel het beste voor de kinderen te realiseren. Het vergt tijd en energie van alle betrokkenen, maar met de gezamenlijke inspanningen wordt elke stap vooruit een stap naar een betere uitvoering van het leerlingenvervoer.