Praktijkvoorbeelden (10)

Filter resetten

‘Friezen zijn een trots volk; hier melden ouders zich niet zomaar’

Gemeenten Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel betrokken een ervaringsdeskundige ouder bij hun hersteloperatie. Samen zetten ze het hulpteam toeslagen op. We gingen in gesprek met ervaringsdeskundige Anoeska de Vries die door haar eigen achtergrond intussen al een groot aantal andere gedupeerde ouders...

2023

Ga praten met de mensen die de regels moeten uitvoeren

Wil Olie begeleidt sinds december 2020 ouders uit Velsen die gedupeerd zijn door de problemen met de kinderopvangtoeslag. Ze vindt het een eer dat zij is gevraagd voor dit werk, hoe veeleisend het ook is, in de praktijk. Maar ze...

2023

Zutphens Ontwikkel Netwerk (ZON)

Ontwikkeling van inwoners wetsoverstijgend centraal stellen. Ongeacht indicatie (Wsw, Wmo, Pwet). Zorgaanbieders, ondernemers, scholen en gemeente slaan handen in één. De inwoner op de best passende plek, de gemeente regelt de rest.

2022

Duaal traject voor brede doelgroep statushouders met een uitkering

De gemeenten Lochem en Brummen hebben de handen ineengeslagen om te experimenteren met een duaal traject voor statushouders met een uitkering. Het uitgangspunt is een individueel traject waar in ieder geval de componenten inburgering, taal (op de werkvloer) en werk...

2022

Welkomstprogramma nieuwkomers in het Hart van West-Brabant

In de regio Hart van West-Brabant is een video gemaakt over het welkomstprogramma voor statushouders en de pilot die de afgelopen tijd is uitgevoerd. De video is primair bedoeld voor professionals; om hen mee te nemen in de aanpak.

Regio Hart van West-Brabant 2022

First time Fix

Doel is om zoveel mogelijk telefonische vragen van burgerzaken aan de voorkant bij het KCC af te handelen door telefoniemedewerkers in te werken op burgerzaken producten.

2021