In de zomervakantie van 2023 en 2024 heeft er geen zomerschool in Bunschoten kunnen plaatsvinden vanwege personeelsgebrek. Vandaar dat is gezocht naar een passend alternatief. Dit heeft geresulteerd in het gaan organiseren van een Zomerklas als pilot met als doel: kwetsbare leerlingen met een taalachterstand in de zomervakantie een extra (educatief) aanbod geven – voor zover er open plaatsen en mogelijkheden zijn bij de BSO's.
Jaartal
2025Gemeente
De gemeente Bunschoten en twee organisaties voor de buitenschoolse opvang (Keet en Koters en Christelijk Kindcentrum Bunschoten) hebben de handen ineengeslagen voor deze pilot. Gezamenlijk gaven zij in de zomervakantie van 2024 aan leerlingen met een relatief grote achterstand in de Nederlandse taal een passend ondersteunend (taal)aanbod door hen aan te laten sluiten bij de buitenschoolse opvang.
Succesvol
De Zomerklas was een groot succes, omdat het op een laagdrempelige en effectieve manier belangrijke doelen heeft bereikt. De hoge opkomst (98%) laat zien dat kinderen en ouders enthousiast waren en graag wilden deelnemen. Dit laat zien dat het programma goed aansloot bij hun behoeften. Leerkrachten, BSO-medewerkers en ouders gaven bovendien een positieve terugkoppeling tijdens de evaluatiemomenten. Leerkrachten zagen dat kinderen niet alleen vooruitgang boekten in de Nederlandse taal, maar ook groeiden in hun zelfvertrouwen en sociale vaardigheden. Door de goede samenwerking tussen de betrokken partijen kon het programma snel en soepel worden uitgerold. De combinatie van leren en spelen zorgde voor een fijne en veilige omgeving waarin kinderen zich op een natuurlijke manier konden ontwikkelen. Dit maakt de Zomerklas een inspirerend voorbeeld voor andere (kleine) gemeenten waar de middelen voor een Zomerschool beperkt zijn.
Waardevol
De Zomerklas heeft een grote maatschappelijke meerwaarde. Het biedt kwetsbare kinderen met een taalachterstand extra kansen door ze te helpen met hun taalontwikkeling, iets wat belangrijk is voor hun toekomst. Het programma draagt bij aan gelijke kansen in het onderwijs, omdat kinderen die normaal gesproken in de zomervakantie minder taal oefenen nu wel de mogelijkheid kregen om te blijven leren. Dit voorkomt dat de kloof met andere kinderen groter wordt. Daarnaast zorgde de Zomerklas voor een positieve impact op de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen. Ze leerden beter samenwerken en maakten nieuwe vrienden. Ouders en scholen waren enthousiast over het initiatief, omdat ze merkten dat de kinderen na de zomer zichtbaar hun taal en sociale vaardigheden hadden ontwikkeld. Dit bewijst dat de Zomerklas niet alleen een leuk, maar ook een waardevol en effectief programma is.
Duurzaam
De Zomerklas is een duurzame oplossing voor het nijpende lerarentekort en het gemis aan de Zomerschool. De reden hiervoor is dat er gebruik wordt gemaakt van bestaande middelen en faciliteiten van de BSO’s. Een BSO heeft in de zomervakantie vaak extra plek doordat regulieren kinderen op vakantie zijn. Deze plekken kunnen makkelijk opgevuld worden door leerlingen die meer aandacht verdienen en waar thuis geen Nederlands wordt gesproken. Het programma is kostenefficiënt en vraagt dus geen extra inzet van leerkrachten. Bovendien draagt de Zomerklas bij aan inclusie, doordat kinderen met verschillende achtergronden samenkomen en van elkaar leren. Dit versterkt niet alleen hun taalvaardigheid, maar ook hun sociale vaardigheden. Zo biedt de Zomerklas een kans om onderwijsachterstanden aan te pakken, zonder extra druk op het onderwijssysteem. De Zomerklas laat zien dat er met een slimme aanpak en goede samenwerking duurzame impact kan worden gecreëerd.
Herbruikbaar
De Zomerklas is zo opgezet dat het eenvoudig kan worden overgenomen door andere gemeenten en organisaties. Alle werkwijzen en ervaringen zijn vastgelegd, zodat anderen hier gemakkelijk mee aan de slag kunnen. De succesverhalen van de deelnemers en de positieve reacties van ouders en scholen maken duidelijk hoe waardevol dit initiatief is. Hierdoor kan de Zomerklas een inspiratie zijn om kinderen met een taalachterstand op een toegankelijke en speelse manier te laten leren in de zomerperiode.
Winnen
De Zomerklas verdient de winst omdat het een effectieve aanpak van onderwijsachterstanden betreft. Het is dé oplossing voor het lerarentekort in de zomer. Leerlingen hadden plezier, waren voor 98% aanwezig en ontwikkelden in een korte tijd hun taalgebruik en sociale skills. Het is een kwestie van slim je middelen verbinden waardoor je kinderen de kans geeft op meer gelijkheid. De gemeente is trots op dit project en de organisaties waarmee dit georganiseerd mocht worden.
Datum start
juni 2024
Toelichting datum eind:
september 2024, maar in juni 2025 zal er een vervolg worden gegeven aan deze pilot.
Dit praktijkvoorbeeld was een van de kanshebbers voor #GemeenteDelers 2025.