In Nederland heeft 1 op de 11 huishoudens problematische schulden. Ook in Tilburg. Ondanks verschillende crises, zoals de coronacrisis, de inflatie en energiecrisis, bleef het aantal aanmeldingen bij Schuldhulpverlening gelijk. Veel inwoners schamen zich voor hun geldzorgen, denken dat ze het zelf kunnen oplossen of wachten te lang voordat ze hulp vragen. Daarom is in 2023 een campagne ontwikkeld om meer inwoners met geldzorgen te bereiken.

Jaartal

2025

Gemeente

De campagne bestaat uit twee fasen. Enerzijds wil de gemeente hen ervan bewust maken dat er hulp beschikbaar is. Ook als ze bijvoorbeeld kleine geldzorgen hebben, of nog helemaal geen schulden hebben. Anderzijds laten zien dat de dienstverlening erg laagdrempelig is. Dit door collega’s een gezicht te geven. Daarnaast is het de bedoeling om met de campagne vooroordelen over geldzorgen wegnemen, want het kan iedereen overkomen. 

Succesvol

In relatief korte tijd (6 maanden) met weinig budget (€7000) is een hele mooie campagne neergezet. Alles is ‘in-house’ gedaan en gemaakt. Niet alleen vanwege het beperkte budget, maar ook om zo minder gemeenschapsgeld uit te geven, wat ten goede komt voor de inwoners die dit het hardst nodig hebben.

De impact en het succes van de campagne blijkt uit de volgende cijfers:

-Het aantal inwoners dat informatie op de website heeft gevonden is bijna verdriedubbeld.
-Inwoners kwamen soms speciaal voor één schuldhulpverlener die ze op de posters in de stad hadden herkend. Dit gaf hen een vertrouwd gevoel.
-In het tweede kwartaal van 2024 was er een stijging van 22% in het aantal aanmeldingen, terwijl het jaar ervoor juist een dalende trend zichtbaar was. Deze stijging was nadat de gemeente de campagne begin 2024 nog eens had herhaald.

Waardevol

De campagne is waardevol, omdat voorzien is in een behoefte. Inwoners ervaren vaak een drempel om contact op te nemen met Schuldhulpverlening/de gemeente. Dit bleek uit de gesprekken die in de gemeenten gevoerd is met hulpvragers. Door collega’s een gezicht te geven, laat je zien van wie ze hulp kunnen krijgen.

Ook is in de bewustwordingsfase gekeken met welke geldzorgen en hulpvragen inwoners bij Schuldhulpverlening aankloppen. Door gebruik te maken van die taal en gebeurtenissen, sluit je aan op de belevingswereld van de doelgroep. In de tweede fase van de campagne kregen de
inwoners een handelingsperspectief, doordat ze direct contact op konden nemen met een medewerker. De campagne slaat aan bij onze inwoners, aangezien er 22% meer aanmeldingen zijn.

Duurzaam

De campagne draagt bij aan een aantal erkende doelen zoals geen armoede, geen honger en ongelijkheid verminderen. Iedereen moet kunnen meedoen in Tilburg en vooral dat armoede niet generatie op generatie wordt doorgegeven. Kinderen moeten een gelijke start/kans krijgen en daarmee de cirkel van armoede doorbreken. Vanuit Schuldhulpverlening werkt de gemeente vaak ook preventief aan bestaanszekerheid. Juist om grote schulden te voorkomen. In de onderzoeksfase van de campagne zijn de inwoners betrokken door te vragen waarom en wanneer ze bij Schuldhulpverlening aankloppen. De campagne werd zowel online als offline ingezet, zodat deze voor iedereen toegankelijk en beschikbaar was.

Herbruikbaar

Andere gemeenten mogen de campagne overnemen, zolang zij beelden gebruiken van eigen medewerkers. In oktober 2024 was deze campagne genomineerd voor de Galjaardprijs. Onder de bezoekers was veel belangstelling voor de campagne. Gemeente Tilburg gelooft ook in de kracht van herkenbaarheid. Dat het niet uitmaakt in welke gemeente je woont, maar dat je als inwoner weet bij wie je terecht kunt. De campagne is in het RTL nieuws geweest en heeft met de nominatie voor de Galjaardprijs ook veel bekendheid gekregen. Tilburg hoopt door deelname aan de Gemeentedelers 2025 nog meer bekendheid te krijgen. En vooral dat gemeenten de campagne overnemen.

Winnen

Enorm trots op het eindresultaat. Met een minimaal budget van 7000 euro is het maximaal resultaat bereikt. Het verschil is gemaakt voor de inwoners. Met maar liefst 22% meer aanmeldingen bij Schuldhulpverlening is de gemeente Tilburg voor hun gevoel de grootste winnaar.

Datum start    

September 2023

Datum eind   

December 2023. Daarna is de campagne herhaald in maart 2024

Dit praktijkvoorbeeld was een van de kanshebbers voor #GemeenteDelers 2025.