De Garantieknop is bedoeld voor mensen die vanuit de P-wet uitstromen naar werk en binnen een half jaar, om wat voor reden dan ook, terug moet keren in de uitkering.
Door het stellen van 4 eenvoudige ja/nee vragen, wordt vastgesteld of de situatie van de burger is gewijzigd. Zo niet (wat vrijwel altijd zo is) dan wordt de uitkering zonder inlevering van stukken toegekend. Binnen 2 werkdagen krijgt de klant telefonisch bericht.
Het zorgt voor minder stress bij de burger (krijg ik mijn uitkering wel? wanneer krijg ik hem?) maar het verlaagt ook de drempel om aan het werk te gaan (de wetenschap dat de uitkering "in een handomdraai" wordt toegekend zorgt voor minder onzekerheid).
Jaartal
2025Afzender
Gemeenschappelijke Regeling Drechtsteden (GRD)Gemeente
Succesvol
Zoals aangegeven leidt een snelle afhandeling voor minderstress bij de burger. Daarnaast wordt de drempel om werk te aanvaarden lager. Daarnaast scheelt het tijd in het aanvraagproces (en daarmee dure inzet van personeel) De aanvraag wordt namelijk administratief afgedaan, waarbij wel een check in Suwinet en BRP plaatsvindt.
Er hebben tot nu toe 30 mensen gebruik gemaakt van de Garantieknop. De reacties zijn louter positief ("zo snel ben ik nog nooit geholpen" of "wat een opluchting dat het zo snel ging").
Inzetten van een ervaringsdeskundigheid bleek belangrijk. Ervaringsdeskundigen hebben het proces bekeken en gaven aan "niet te geloven dat er geen stukken ingeleverd hoefde te worden". Dat heeft aangezet om duidelijker uit te leggen dat dit niet nodig is en waarom dit niet nodig is.
Waardevol
De Garantieknop is gebruikersvriendelijk. Na inloggen met DigiD wordt de burger automatisch naar de 4 vragen geleid. Als 1 vraag wijst op een wijziging is de (gezinds)situatie in vergelijking met (max) 6 maanden, dan gaat de burger direct door naar het reguliere aanvraagproces. Dit gebeurt vrijwel nooit. Bij beëindiging van de uitkering wordt de klant actief gewezen op de Garantieknop en ook de consulent wijst de klant hierop.
Duurzaam
Het draagt bij aan de volgende punten:
Geen armoede (Global Goal 1) --> snel geld
Geen honger (Global Goal 2) --> door snel geld, geen problemen met het kopen van primaire levensbehoeften
Goede gezondheid en welzijn (Global Goal 3) --> Minder stress over het wel/niet toekennen van de uitkering Daarnaast is de Garantieknop door iedereen te gebruiken. Ook op papier als Internet niet beschikbaar of haalbaar is.
Het verlaagt de drempel om te gaan werken (durf om echt te participeren neemt toe).
Herbruikbaar
Elke gemeente heeft een Sociale Dienst waar deze werkwijze gebruikt kan worden. In dat opzicht dus herbruikbaar.
Er zijn al verschillende gemeenten die het idee hebben overgenomen en in een afrondende fase zitten bij implementatie hiervan (Sittard-Geleen).
Rotterdam, Leiden en vele andere gemeenten hebben navraag gedaan en er is door Divosa aandacht aan gegeven middels en Webinar. Ook heeft de Garantieknop de krant gehaald en is er op alle sociale media veel aandacht aan gegeven (actief via de SDD, maar ook via Divosa en het project 'Simpel Switchen'.
Winnen
Het is, zeker voor gemeenteland, een baanbrekend idee. Waar burgers normaalgesproken een heel traject moeten doorlopen om duidelijkheid te krijgen over het wel/niet toekennen van de uitkering, is het nu vanuit huis met het beantwoorden van 4 simpele ja/nee vragen geregeld. Het is van groot belang voor de burger (heeft minder onzekerheid) maar ook voor de organisatie (meer burgers durven de stap naar werk te nemen omdat de weg terug zonder moeite is te vinden). Ook voor de gemeente zelf is het aantrekkelijk omdat er minder tijd aan een aanvraag besteed heeft te worden.
Het baanbrekende zit hem erin dat gemeenten normaalgesproken alles willen controleren, overal bewijzen van willen hebben en naar de letter van de wet handelen. In dit proces is nadrukkelijk gekozen voor het belang van de burger, waarbij de rechtmatigheid van de uitkering niet uit het oog verloren wordt (controle achter de schermen). Hier is vertrouwen het uitgangspunt, zonder naïef te worden.
Datum start
15/08/2024 Live gegaan.
Datum eind
De werkwijze loopt sinds augustus 2024 en zal blijven lopen.
Dit praktijkvoorbeeld is een van de inzendingen voor de #GemeenteDelers2025.