Weet u al… 

  • Hoe u gaat sturen op alle aspecten van het PIP (Persoonlijk Plan Inburgering en Participatie)? 
  • Hoe u zorgt dat inburgeraars de taal leren terwijl zij tegelijkertijd aan hun financiële zelfredzaamheid werken? 

Dit zijn twee voorbeelden van onderdelen in de nieuwe Wet inburgering die gemeenten integraal kunnen oppakken, om zo inburgeraars sneller en volwaardiger mee te laten doen aan de samenleving. In deze handreiking nemen we u mee in deze – en meer – kansen die de nieuwe wet biedt voor het voeren van, en het sturen op integraal beleid. 

Integraal beleid voeren – met als doel beter aan te sluiten op dat wat de inwoner nodig heeft – is niets nieuws. Gemeenten werken hier al jaren aan. Met de komst van de nieuwe Wet inburgering krijgen gemeenten de mogelijkheid om ook op taalverwerving en inburgeren regie te voeren. En zodoende een nog integraler aanbod te realiseren voor hun inwoners. 

Integraal beleid voeren is een taai proces, zo blijkt na enkele jaren ervaring hiermee in het sociaal domein. Het organiseren van een echt samenhangend integraal aanbod kost dan ook tijd en energie. 

Deze handreiking beoogt u te inspireren, aan te stippen waar uitdagingen liggen en sleutels aan te wijzen die kunnen helpen in het realiseren van het integraal beleid. Met het streven naar deze integraliteit bent u op 1 januari 2022 niet klaar. De overgang naar de nieuwe situatie is een proces waar gemeenten samen met rijk, aanbieders en netwerkpartners in moeten groeien.

Contextafhankelijk

De mate waarin en de wijze waarop de kansen tot integraal beleid voeren verzilverd kunnen worden, zijn context afhankelijk. Met deze handreiking trachten we dan ook niet één weg naar Rome voor te leggen maar:

  • Te inspireren door een groslijst te bieden van kansen die er liggen.
  • Te laten zien wat elementen (sleutels) zijn om deze kansen te verzilveren.
  • Over te brengen dat het bewust kiezen, en het voeren van het (interne) gesprek (op welk moment dan ook in de voorbereiding op de implementatie) over het voeren van integraal beleid, al winst oplevert. 

U kunt deze handreiking op de volgende wijze gebruiken

  • Ter informatie en inspiratie: de handreiking reikt suggesties aan voor het voeren van  integraal beleid. Wij pretenderen hierbij niet uitputtend te zijn maar vooral kansen aan te stippen. Waar mogelijk verwijzen we dan ook door naar andere ondersteuningsproducten waar diepgaandere informatie te vinden is over de aangestipte kans. Daarnaast bepaalt de lokale context zoals gezegd mede of de suggesties in vruchtbare aarde vallen. Gebruik deze handreiking dan ook ter informatie, ter inspiratie en als document om uit te selecteren wat past bij uw gemeente.
  • Als praktisch handvat: de handreiking bevat werkbladen met belangrijke vragen en een checklist op hoofdlijnen die u kunt gebruiken in het lokaal vormgeven van de ‘kans’. U kunt de werkbladen bijvoorbeeld gebruiken ter voorbereiding op interne gesprekken of ter verdere verdieping. Ook hier geldt: selecteer wat nuttig is voor de lokale context. Mocht u al geruime tijd bezig zijn met de voorbereiding van de implementatie dan kunt u deze handreiking als 'checklist' gebruiken: zijn alle aangestipte kansen bewust afgewogen?  

Mocht u na lezing nog vragen hebben of nadere ondersteuning wensen dan vindt u bij Meer informatie of ondersteuning op maat? waar u terecht kunt. Goede voorbeelden van (pilot) gemeenten vindt u op de website van Divosa