Welke onderwerpen worden bevraagd in de monitor?

In de monitor leggen we primair de focus op vragen over hoe de wet inhoudelijk functioneert en aan de andere kant op vragen die ons een beeld gaan geven van wat deze stelselwijziging financieel kost en/of oplevert. Aanvullend hierop hebben we in de monitor ook aanvullende vragen over specifiek de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen en het onderwerp participatie.

Hoe verhouden de verschillende onderwerpen in de monitoring zich tot elkaar?

De financiële verandering zien we onlosmakelijk verbonden met de werking van de Omgevingswet. Om specifieke onderwerpen van de Omgevingswet nader te beschouwen, hebben we aanvullende vragen over het onderwerp participatie. Ook zien we dat de impact van de Wkb samenhangt met de Omgevingswet, dus ook daarover zijn aanvullende vragen opgenomen in de monitor. 

Wie heb ik nodig binnen mijn organisatie om de monitor volledig te kunnen invullen?

De Omgevingswet is een integrale verandering voor de organisatie en daardoor zullen de desbetreffende afdelingen ook bevraagd moeten worden. Een groot deel van de monitor zal bijvoorbeeld bij de afdeling VTH landen, vanwege de veranderingen op het gebied van vergunningen. Daarnaast zal de afdeling planvorming ook veranderen en kunt u ook denken aan de afdeling ICT in verband met alle veranderingen rondom het DSO. 

We zijn ervan op de hoogte dat elke gemeente een andere organisatiestructuur kan hebben, door duidelijke toelichtingen in de monitor hebben we dit voor elke gemeente zo helder mogelijk gemaakt. Kortom, u zult verschillende afdelingen binnen uw gemeente nodig hebben om de monitor volledig te kunnen invullen. Zoek de samenwerking op als u meedoet aan deze monitoring. 

Wat gebeurt er na invullen van het aanmeldformulier?

Uw gegevens worden ontvangen door het team dat zich bezighoudt met de monitor. Wij nemen contact met u op om verdere informatie te verstrekken over de monitor. Wij geven uw naam en e-mailadres door aan ABF-Research. Zij maken een account voor u aan. Wij sturen u vervolgens instructies om toegang te krijgen tot de enquête. Uw gegevens worden niet langer bewaard dan noodzakelijk is voor deze monitor en zullen niet zonder toestemming verstrekt worden aan derden. 

Kan ik tussentijds opslaan en later verder gaan?

Dit is zeker mogelijk. U kunt de antwoorden tussentijds opslaan en op een later tijdstip verdergaan. Reeds ingevulde informatie blijft bewaard in de enquête. U bepaalt zelf wanneer de monitor voldoende is ingevuld en kunt hem dan opsturen naar de VNG. 

Kunnen verschillende medewerkers samenwerken aan de monitor?

Dit is zeker mogelijk, het werk kan verdeeld worden en vragen kunnen ingevuld worden door uw collega's. De coördinator van de monitor heeft de mogelijkheid om aparte accounts aan te vragen voor collega’s uit uw eigen organisatie. Neem voor het aanvragen van aparte accounts contact op met team monitoring via omgevingswet@vng.nl

Hoeveel tijd kost het invullen van de monitor?

Per uitvraag gaan wij uit van ongeveer een inzet van 2 à 3 dagen. Deze inzet zal dan voornamelijk nodig zijn om vragen uit te zetten bij collega’s en de desbetreffende informatie weer op te halen. In het interview 'Enschede breekt een lans voor monitoring' verteld Ronald Peters meer over de inzet van gemeente Enschede. 

Hoe wordt er met data omgegaan en hoe is privacy geborgd?

De ingevulde gegevens, de ruwe data uit de monitor, kunnen alleen ingezien worden door een selecte groep van medewerkers van de VNG die bezig zijn met de monitor. Daarnaast heeft de organisatie ABF-Research toegang tot deze data, omdat de tool door hen wordt ontwikkeld en onderhouden. ABF-Research beschikt ook over de contactgegevens van deelnemende gemeentelijke medewerkers. Om te borgen dat deze persoonsgegevens conform de AVG worden verwerkt, heeft de VNG een verwerkersovereenkomst met ABF Research afgesloten.

Wanneer andere onderzoekspartijen gebruik willen maken van de gemeentelijke data uit de monitor, kan VNG besluiten om de data uit de monitor met deze partijen te delen. VNG draagt er zorg voor dat alleen data wordt gedeeld die niet tot individuele gemeenten herleidbaar is.  

Wanneer ontvangen deelnemers een eerste rapportage? 

De eerste uitvraag heeft in april 2024 plaatsgevonden. Begin juli volgt de eerste terugkoppeling van de resultaten aan de deelnemers van de monitor. De volgende uitvraag zal ook in juli starten. 

Veel gegevens zijn beschikbaar via het DSO, waarom vragen jullie via de monitor deze gegevens alsnog op? 

Waar mogelijk maken wij gebruik van informatie uit centraal beschikbare bronnen. Inderdaad data uit het DSO, maar ook jaarrekeningen van gemeenten en/of de Informatie voor Derden. Deze informatie is echter niet volledig toereikend om daar een compleet beeld mee te krijgen. In het DSO zijn bijvoorbeeld alleen de aantallen aanvragen bekend, maar niet hoeveel er daarvan zijn afgekeurd of toegekend. 

Om deze reden vragen wij deze gegevens toch uit om op deze manier een compleet beeld te krijgen. Daar waar overlap zit tussen de gegevens uit het DSO en de vragen, willen we graag inzichtelijk maken of het DSO volledig wordt ingezet, of dat er andere kanalen zijn die u gebruikt. 

Doen er gemeenten van verschillende grootte mee aan de monitor? 

Op dit moment (juni 2024) hebben we ongeveer 50 deelnemende gemeenten. In deze groep zitten kleine, middelgrote en grote gemeenten. Daarnaast hebben we op dit moment ook al een goede spreiding van bijvoorbeeld landelijke en stedelijke gemeenten. 

Hoe vaak zal de monitor uitgevraagd worden?

De monitor zal per kwartaal worden uitgevraagd. De onderwerpen die aan bod komen, kunnen per kwartaal verschillen. In een regulier jaar zal het financiële onderdeel van de cijfers begroot uitgevraagd worden in Q1 over dat desbetreffende jaar. In Q3 worden dan de cijfers realisatie uitgevraagd over het voorgaande jaar.