Gemeenten hebben inwoners en ondernemers het afgelopen jaar gestimuleerd om lokaal inkopen te doen en ondersteunden dit met winacties en waardebonnen. Sommige gemeenten kochten zelf ook meer lokaal in, wat zeer gewaardeerd werd door de betreffende ondernemers. Onderzoeksbureau SSC Consultancy vroeg in opdracht van de VNG verschillende gemeenten hoe zij de lokale economie stimuleren.

Lokaal kopen, denken en handelen om de lokale economie te stimuleren kent verschillende uitingsvormen. Geen van deze staan innovatie of mogelijke internationalisering in de weg. Gemeenten kunnen lokaal kopen promoten en zo inwoners en ondernemers aan elkaar koppelen. Gemeenten kunnen zelf ook meer gaan lokaal gaan kopen. Bijvoorbeeld door het financieren en uitreiken van vouchers of tegoedbonnen voor besteding bij lokale ondernemers. Detailhandel en horeca liggen voor de hand, maar dit kan ook voor accountants, businesscoaches en andere dienstverleners. Het inkopen van extra pagina’s in de lokale krant steunt de lokale journalistiek en geeft de gemeente zelf een breder podium. Lokaal denken is ook het sneller betalen van facturen van lokale ondernemers.

Stimuleren van kopen bij lokale detailhandel en lokale horeca

Bijna elke gemeente en veel ondernemers hebben de kracht gezien van het promoten van lokaal ondernemen, waarvoor uiteenlopende middelen zijn ingezet. Spandoeken, nieuwsbrieven, gezamenlijke websites, vouchers en winacties. En niet in de laatste plaats het mogelijk maken van afhalen en bezorgen van horeca, waar dat eerst niet het geval was. Evenals het toestaan van uitstallingen en de terrassenverruiming, zonder daar precario voor te vragen.

Gemeente Krimpenerwaard kijkt met een waarderende glimlach terug op hun tweede koop-lokaal-actie. René Kuzee, beleidsmedewerker Economische Zaken vertelt: “We hadden net door de hele gemeente een campagne uitgerold met fraaie affiches, sandwichborden en advertenties met de slogan ‘Koop lokaal’. Vervolgens ging de nieuwe lockdown in en ging alles dicht. Toen zijn onze mensen in allerijl op scooters langs alle posters gereden – ook die in de kernen - om een sticker toe te voegen met ‘Koop lokaal, óók digitaal’. Dat heeft de lokale economie een duwtje gegeven, maar ook intern voor verbondenheid gezorgd.”

Stimuleren van kopen bij andere ondernemers

De meeste businesscoaches in Breda zijn Bredase ondernemers. Voor hen werd een voucherregeling in het leven geroepen, vertelt Carolien Aalbers, accountmanager bij de gemeente Breda. “Als gemeenten hadden we Business Coach Breda al ruim voor corona opgezet. Zo wisten we dat dit initiatief succesvol is en dat hebben we extra gepromoot om ondernemers te ondersteunen. Ook collega’s van TOZO verwezen ondernemers naar de businesscoaches om te praten over alternatieve verdienmogelijkheden.” Ook trof de gemeente een regeling een groot aantal lokale accountantskantoren. Ondernemers die aan een aantal voorwaarden voldeden, konden door één van deze accountantskantoren een goede financiële analyse laten maken. 

Als gemeente zelf lokaal kopen

Gemeente Stichtse Vecht heeft tijdens de coronacrisis de ‘oude media’ herontdekt en ging weer meer gebruik maken van de gemeentepagina in de lokale krant. Ook gemeente Waadhoeke gebruikte de extra ingekochte pagina’s in lokale kranten om lokale ondernemers in het zonnetje te zetten. “We hebben een oproep gedaan om bedrijven te nomineren die een steuntje in de rug konden gebruiken. Dat heeft, naast promotie voor die ondernemers, ons ook veel informatie opgeleverd,” aldus Baukje Postma, accountmanager bedrijven.

In Gouda ging de lokale televisie aan de slag. Joke Timmers, senior beleidsmedewerker: “Dit gebeurde vanuit de lokale schouwburg, de samenwerkende ondernemers uit de binnenstad en de andere culturele instellingen.” Het resultaat was ‘Gouw aan tafel’ en een livestream van dit praatprogramma werd uitgezonden voor inwoners en ondernemers. Ondernemers meldden zich spontaan aan om aan tafel te zitten. Het initiatief voorzag ook in een behoefte om contact te houden met elkaar in een moeilijke periode, aldus Hilde Beekes, verantwoordelijk voor de communicatie, evenementen en het secretariaat van Gouda Onderneemt.

René Kuzee van gemeente Krimpenerwaard vertelt kritischer te zijn gaan kijken naar hun leveranciers. “We kijken nu eerst onder onze eigen ondernemers. We hebben nu een database waar ondernemers zich kunnen inschrijven die producten of diensten hebben die interessant kunnen zijn voor ons als gemeente.”