Als gemeente wilt u graag een goede registratie van arbeidsmigranten hebben. Maar hoe pakt u dat nu aan? De gemeenten Aalsmeer en Peel en Maas hebben een eigen aanpak mét goede resultaten.

Jaartal

2022

Gemeente

Type

Video/film

Tijdens het webinar ‘Registratie van arbeidsmigranten’, georganiseerd door de VNG, hebben de gemeenten Aalsmeer en Peel en Maas laten zien hoe zij het proces rondom groepsgewijze inschrijving van arbeidsmigranten hebben ingericht. Beide gemeenten hebben een eigen aanpak, waarmee zij goede resultaten behalen. 

Pilot Aalsmeer geeft goed zicht op de arbeidsmigranten

In de Greenport Aalsmeer werken zo’n 50.000 arbeidsmigranten en dit zal in de toekomst nog gaan toenemen. Op dit moment zijn er alleen al in Aalsmeer 1.200 bedden, maar ook is bekend dat er 4.000 niet geregistreerde zijn.  

Om de registratie van arbeidsmigranten in Aalsmeer goed aan te pakken is de gemeente daarom gestart met een pilot van samenwerking met huisvesters van arbeidsmigranten. In deze pilot leveren huisvesters de gegevens van de arbeidsmigranten geautomatiseerd aan en zorgen zij ervoor dat de mensen op een vast tijdstip naar het gemeentehuis gaan. Niet alleen leveren zij het vervoer naar het gemeentehuis, ook zorgen zij ervoor dat er een tolk meegaat. Op deze manier kunnen de arbeidsmigranten, indien nodig, vragen stellen in hun eigen taal. Groot voordeel van het digitaal aanleveren van de gegevens is een kortere afhandeltijd waardoor meer tijd overblijft om de arbeidsmigrant relevante informatie te geven over bijvoorbeeld BSN, Digi-D, verhuizen etc. 

Peel en Maas gaat naar de arbeidsmigranten toe 

Peel en Maas kent een lange geschiedenis met arbeidsmigranten en heeft dan ook een uitgebreide infrastructuur voor arbeidsmigranten. Zo is er een Poolse kerk, een bibliotheek, winkels en zelfs een huisartsenpost. Ook faciliteert de gemeente in huisvestingslocaties, maar stelt daar wel voorwaarden aan.  

Zo is een voorwaarde voor het krijgen van een vergunning voor een huisvestingslocatie dat de locatie meewerkt aan groepsgewijze registratie op die locatie. Terplekke wordt het inschrijfformulier ingevuld, het identificatiebewijs gescand en overige relevante documenten ingenomen. Verder krijgen de arbeidsmigranten een informatiemap mee met alle informatie die ze nodig hebben in hun eigen taal. De daadwerkelijke inschrijving in de BRP, de administratieve verwerking, vindt plaats op het gemeentehuis. Een andere voorwaarde is dat de locaties elke week het nachtregister invullen en opsturen naar de gemeente. 

Belang van samenwerking 

Aalsmeer en Peel en Maas hebben dus beiden een eigen invulling gegeven aan het een goede registratie van arbeidsmigranten. Maar in beide voorbeelden blijkt duidelijk het belang van een goede samenwerking met de werkgever en/of huisvester.  

Wilt u binnen uw gemeente ook aan de slag met de registratie van arbeidsmigranten? Hou dan vooral rekening met onderstaande tips die naar voren zijn gekomen in het webinar: 

  • Gebruik een avondopenstelling (arbeidsmigranten werken overdag); 
  • Geef het tijd, eventueel als pilot met incidenteel geld; 
  • Investeer in de relatie met werkgevers/ huisvesters;
  • Maak gebruik van een tolk;
  • Geef voorlichting bij de inschrijving in de BRP over rechten en plichten; 
  • Kijk hoe u het proces wilt opzetten, meteen inschrijven in de BRP en BSN afgeven? 
    • De informatie al vooraf willen binnenkrijgen vanuit de werkgever? 
    • Of eerst alle documenten innemen en later verwerken? 
  • Gebruik maken van een documentenscanner om de echtheid van de documenten te controleren; 
  • Denk ook na over het vervolg, als de arbeidsmigranten gaat verhuizen of teruggaat naar land van herkomst. Gebruik ook hier het contact met de werkgever/huisvester voor en richt ook het proces aan de achterkant in;
  • Begin niet te groot, dus begin met een 1 werkgever/huisvester waar u al goed contact mee hebt en waarmee u goed kan samenwerken en evalueer regelmatig met elkaar.