De projectgroep Op Koers wil zich inzetten voor inwoners van de gemeente Houten die met meerdere problemen tegelijk te kampen hebben op het gebied van inkomen, werk, wonen, gezondheid, veiligheid en/of schulden. Het kan voorkomen dat een klant van verschillende organisaties ondersteuning krijgt, maar dat het niet lukt om binnen de wetten, regels en procedures een oplossing voor de klant te vinden.

Jaartal

2023

Gemeente

Het klassieke voorbeeld is de persoon die tijdelijk geen inkomen heeft en niet in aanmerking komt voor een woning, maar ook geen uitkering kan aanvragen omdat er geen woonadres is. Zo zijn er vaker situaties, vaak ook nog veel complexer, waarin wetten en regels niet op elkaar afgestemd zijn. Het gevolg is dat zowel klant als de professional vastlopen en gefrustreerd raken.

De projectgroep Op Koers, met vertegenwoordigers vanuit verschillende disciplines en organisaties, gaat samen met de klant en de coach of begeleider en eventueel iemand uit het sociaal netwerk, bespreken of het mogelijk is om een doorbraak te realiseren in de probleemsituatie in een soort regelvrije ruimte. De projectgroep heeft het mandaat om in een individuele situatie gemotiveerd af te wijken van wetten, regels en procedures. Per klant is er ook een budget van € 2.500,00 beschikbaar om bijkomende kosten te financieren. 

De projectgroep gaat samen met de klant en de betrokken professionals aan tafel om tot een doorbraak te komen. Expertkennis wordt gedeeld, op elkaar afgestemd en gekoppeld aan acties. De professionals informeren de klant en ook elkaar. Op deze manier wordt er samen met de klant sneller gewerkt aan een oplossing. Er ontstaat een andere dynamiek. 
Voorkomen wordt dat de klant van het kastje naar de muur wordt gestuurd zonder resultaat. Een ander voordeel voor de klant is dat het verhaal niet meerdere malen verteld hoeft te worden. De klant vertelt op een eigen wijze hoe de probleemsituatie ervaren wordt, welk probleem eerste prioriteit heeft en op welke wijze dat probleem opgelost zou kunnen worden. Vervolgens geven de professionals informatie over de wijze waarop dat zou kunnen gebeuren en wat daar concreet voor nodig is. Vaak zijn het complexe situaties die om een persoonlijke afweging van de klant vragen. We ondersteunen de klant om het probleem af te pellen, te analyseren en tot keuzes te komen vertaald in acties van de klant en/of professionals.

Gerelateerde links