In het hele land zijn er in deze week meer dan 62 sessies georganiseerd voor en door gemeenten met als thema dienstverlening, digitaliseren en de impact op mens en organisatie. Een week vóór en dóór gemeenten die actief bezig zijn met dienstverlening.

Jaartal

2023

Gemeente

Doel van deze sessies was om collega’s en bestuurders op het gebied van dienstverlening te inspireren, verbinden, leren en delen. Hoe kunnen wij samen de dienstverlening verbeteren door o.a. bewustwording op ons gedrag, digitalisering van de dienstverlening en inzicht krijgen op de impact van mens en organisatie?  

In totaal hebben meer dan 100 organisaties deelgenomen aan de sessies die georganiseerd waren in de week van de dienstverlening waarbij de week impact heeft gehad op de dienstverlening voor meer dan 6,8 miljoen inwoners. 

Digitalisering

In een week voor en door gemeenten is op een laagdrempelige kennis en ervaringen gedeeld. Hierbij lag de focus op dienstverlening, mens & organisatie en digitalisering.
Rode draden uit en inspiratie uit de week van de dienstverlening:

Digitalisering is goed en noodzakelijk, maar de medewerkers maken het echte verschil. Betrek medewerkers vroeg in de verandering en geef ze ruimte, vertrouwen en verantwoordelijkheid. Ontwikkel de dienstverlening in samenhang en vanuit een gedeelde visie. Techniek is ondergeschikt maar wel essentieel. Geavanceerde dienstverlening heeft een solide basis nodig. Digitalisering nooit los zien van andere ontwikkelingen of al bestaande dienstverlening.” 

Rondom de (digitale) dienstverlening van gemeenten zijn er veel initiatieven en projecten. Elk van deze projecten en netwerken hebben meerwaarde voor de gemeentelijke (digitale) dienstverlening, maar bekijken de ontwikkelingen vanuit haar eigen perspectief. In de week van de dienstverlening is de verbinding gezocht tussen de facetten digitalisering, mens en organisatie. 

Inzetbaar door anderen

De week van de dienstverlening is goed een ontwikkeld concept en een week vol met prachtige events. Er is een platform, er is een werkwijze, er zijn pamfletten, presentaties etc. Het concept staat en kan, met de nodige verbeteringen naar aanleiding van de opgedane ervaring, moeiteloos herhaald worden.  

Het concept is naast alle gemeenten die zich hebben ingeschreven ook ingezet bij andere gemeenten die dat niet gemeld hebben. De eerste week van de dienstverlening smaakt naar meer…
Het platform en de linkedinpagina staan en hebben volgers, deelnemers en geïnteresseerden. Inmiddels hebben de eerste gemeenten zich gemeld die een volgende keer de week willen organiseren. 

Laagdrempelig

De week van de dienstverlening is het ultieme voorbeeld van een gemeentedeler. We hebben een concept neergezet wat laagdrempelig is en weinig kost. Daarnaast biedt de week de mogelijkheid om de gemeentelijke uitvoering en onze dienstverleners in een positief daglicht te plaatsen. Door initiatieven en voorbeelden met elkaar te delen gaan we op volle kracht vooruit. Dit is van groot belang voor het terugwinnen van het vertrouwen van de inwoner in de overheid. 
 

Dit praktijkvoorbeeld was een van de inzendingen voor de #GemeenteDelers 2023.