Praktijkvoorbeelden (21)

Filter resetten

'Tichtby' brengt de overheid dichtbij de inwoners

Gemeenten in Beeld - Vlog #61 gemeente Súdwest-Fryslân Elke week zitten Tichtby-medewerkers in verschillende dorpen en steden om mensen met een lager inkomen persoonlijk te helpen met het aanvragen van verschillende toeslagen en regelingen.

2024

Aanpak Beweegmakelaar

Om kwetsbare inwoners in beweging te krijgen hanteert de gemeente Vaals sinds 2012 de Aanpak Beweegmakelaar. Ingrediënten: een persoonlijke benadering, aansluiten op de leefwereld en een goede samenwerking tussen de gemeente en de partners in onder andere de zorg, welzijn...

2023

WijVaals

Wie zich in Vaals bij de gemeente meldt voor ondersteuning in het sociaal domein, krijgt sinds januari 2020 in principe te maken met het gemeentelijke WijVaalsteam. Doel van WijVaals is het bevorderen van zelfstandigheid en participatie.

2023

Vlog: de gemeente faciliteert natuurinclusief boeren

Gemeenten in Beeld - Vlog #52 gemeente Súdwest-Fryslân Om de bodemkwaliteit en biodiversiteit te verbeteren, werken de gemeente Súdwest-Fryslân en de Regio Deal Natuurinclusieve Landbouw samen met boeren en natuurorganisaties.

2023

Sportnota Rekken en strekken

Meer inwoners van Smallingerland kunnen worden ‘aangezet’ tot meer bewegen en sporten. Dat is op te maken uit de nieuwe sportnota ‘Rekken en strekken’ van Smallingerland. Vooral in de leeftijdsgroep van vier tot negentien jaar wil de gemeente vooruitgang boeken.

2022

Integrale aanpak kwetsbare jonge statushouders

45 jongeren die tussen val en schip vielen. Er is nu een schakelprogramma voor deze doelgroep die het regulier niet redden en uitstromen op ISK onderwijs. Er is een integrale aanpak tussen wonen, scholing, werk en vrije tijd. Er wordt...

2022

‘Van kwetsbaarheid naar veerkracht’

De gemeenten Roermond en Leudal richten zich op jongvolwassen Eritreeërs. Door een laagdrempelige, toegankelijke insteek en een intensieve integrale aanpak van taal, participatie en wonen worden alle leefgebieden aangepakt om zo de zelfredzaamheid te vergroten en daarmee kans op langdurige...

2022

Met wie heb ik (ID)contact?

Met IRMA of DigiD kan vertrouwelijke informatie in een chat-, telefoon- of videogesprek worden besproken. ID Contact draagt bij aan optimalere dienstverlening aan inwoners en burgers door geauthentiseerde communicatie.

2021