Praktijkvoorbeelden (10)

Filter resetten

Praktische invulling van de Zorgplicht

Per 1 januari 2024 geldt voor gemeenten de zorgplicht als onderdeel van de Wmebv. Niet alle inwoners zijn digitaal vaardig of hebben de tools om digitaal te communiceren. Voor deze groep is er de zorgplicht die stelt dat een gemeente...

2025

Prikkelsessie

De gemeente Leudal gebruikt Prikkelsessies (startups bij opdrachten) voor het scherp krijgen van een opdracht voorkomend uit de instrumenten Procesregie, FactorC en Projectmatig werken.

2024

Nieuwe methode om impact duurzaam inkopen te meten

Duurzaamheid is een gunningscriterium in veel aanbestedingen, maar wat is de impact hiervan? De gemeente Barneveld heeft als eerste een nieuwe methodiek gebruikt om duurzaam inkopen nauwgezet in kaart te brengen.

2024

Wendbaar en ambitieus (be)sturen

Deze casus is succesvol omdat het doorlopen proces niet alleen geleid heeft tot een product: een doelgericht collegeprogramma. Het heeft versterking van de professionaliteit van politiek, bestuur en ambtelijke organisatie opgeleverd en een doelgerichte P&C cyclus.

2023

App voor virtuele huisbezoeken en digitaal klantcontact

Vanaf begin 2020 was er, als gevolg van Corona maatregelen, vanuit de afdeling Sociale Zaken minder fysiek klantcontact mogelijk. Ook was het niet meer goed mogelijk om huisbezoeken bij de klanten af te leggen. Er is een app ontwikkeld om...

IJsselgemeenten 2022

‘Van kwetsbaarheid naar veerkracht’

De gemeenten Roermond en Leudal richten zich op jongvolwassen Eritreeërs. Door een laagdrempelige, toegankelijke insteek en een intensieve integrale aanpak van taal, participatie en wonen worden alle leefgebieden aangepakt om zo de zelfredzaamheid te vergroten en daarmee kans op langdurige...

2022