Het doel van het project is om zoveel mogelijk nieuwkomers vanuit de opvang aan een betaalde baan te helpen. Dit gaat om Oekraïners, statushouders en asielzoekers. De gemeente biedt begeleidingstrajecten aan om kennis te maken met de Nederlandse cultuur en arbeidsmarkt.
Jaartal
2025Gemeente
Ook heeft de gemeente een actieve rol in de bemiddeling van nieuwkomers richting werkgevers. Dit alles zit verwerkt in 8 verschillende pilots, zodat er getest kan worden welke dienstverlening het beste werkt. Ook kan er op deze manier maatwerk geleverd worden en biedt de gemeente echt een persoonlijke aanpak die past bij de behoeften van de kandidaat. Den Haag hoopt hiermee zelfredzaamheid onder de nieuwkomers te stimuleren en arbeidstekorten te verminderen.
Succes
Gelukt: de behoefte van nieuwkomers om aan het werk te gaan is groot. Er waren meer dan 500 aanmeldingen van kandidaten en inmiddels zijn 83 mensen aan een baan geholpen.
Complexiteit en Impact: de wetgeving rondom asielmigratie en werk is zeer complex. De gemeente werkt samen met Vluchtelingenwerk en het COA om samen tot oplossingen te komen en kennis te delen.
Creativiteit en vindingrijkheid: gemeenten hebben hierin geen wettelijke taak dus kan er geen gebruik gemaakt worden van bestaande voorzieningen. In plaats daarvan worden er banenmarkten en netwerkevents georganiseerd om nieuwkomers in contact te brengen met werkgevers, kandidaten komen hierdoor sneller aan een baan.
Leren en delen: een geleerde les is dat het helpt om op strategisch niveau afspraken te maken met grote werkgevers om mensen te plaatsen, op basis waarvan een werkgeversstrategie is opgesteld. Ook wordt kennis gedeeld in een samenwerkingsverband met andere gemeenten.
Waardevol
Behoefte: werkgevers hebben personeel nodig en nieuwkomers in de opvang willen graag wat te doen hebben. Het voorziet in deze behoeften door deze partijen bij elkaar te brengen.
Gebruiksvriendelijk: doordat er 8 verschillende pilots zijn, kan er maatwerk geleverd worden aan de kandidaten. Hoogopgeleide, Engelssprekende kandidaten hebben bijv. een andere benadering nodig dan kandidaten die niet/laag opgeleid zijn en geen andere talen spreken. Daarnaast worden er tewerkstellingsvergunningen uit handen genomen voor de werkgevers.
Actieve transparante: de gemeente deelt veel over het project, op Linkedin en via andere media. Haagse inwoners kunnen daarom actief volgen wat we doen, welke impact het heeft en kunnen met de gemeente meedenken. De gemeente krijgt vaak mailtjes van geïnteresseerden die iets willen betekenen.
Publieke waardering: de nieuwkomers zijn de mensen waar Den Haag het voor doet. De gemeente hoort vaak terug van kandidaten dat ze zich eindelijk gehoord en gezien voelen, vaak al na het eerste gesprek.
Duurzaam
Welzijn en welvaart: het project draagt vooral bij aan Global Goal 8: Het project helpt werkgevers inclusiever te ondernemen wat zorgt voor economische groei in Den Haag door mensen aan een baan te helpen. Leefomgeving en ecologie: het project draagt bij aan Global Goal 11: het zorgt voor duurzaamheid in het netwerk dat kandidaten opbouwen en helpt kandidaten aan een duurzame baan waardoor zij bijv. ook sneller een eigen woning kunnen betalen.
Inclusiviteit: het project draagt bij aan Global Goal 10: het zorgt voor een inclusieve arbeidsmarkt door geen onderscheid te maken in afkomst en taalniveau. Iedereen krijgt een kans op werk.
Lokale democratie en participatie: er is een sleutelfiguur in ons team die regelmatig contact heeft met de kandidaten en hun stem vertegenwoordigd. Ook werkt de gemeente intensief samen met Vluchtelingenwerk, belangenbehartiger voor de nieuwkomers.
Herbruikbaar
Gedocumenteerd voor bruikbaarheid: alles wat de gemeente doet is vastgelegd in duidelijke processen en werkdocumenten. Deze worden bewaard en ook gedeeld met andere gemeenten die soortgelijke initiatieven willen opzetten.
Standaarden: voor dit project zijn de benodigde AVG-overeenkomsten met externe partners opgesteld en worden de AVG-richtlijnen gevolgd.
Publicatie en promotie: het is belangrijk dat het project aandacht krijgt in de media. De gemeente zoekt dit zelf op en deelt veel op sociale media om het project te promoten en om werkgevers te vinden.
Reeds hergebruikt: de gemeente is zeer actief in het pitchen en het presenteren van het project aan andere gemeenten en ziet dat voornamelijk in de regio Zuid-Holland meerdere gemeenten ook een soortgelijk project opzetten.
Winnen
Deze casus verdient het om te winnen omdat de gemeente met het project een ander verhaal vertelt; een verhaal van een wereld waarin nieuwkomers mee mogen doen in de samenleving en er volledig bij horen. Bewezen is dat het werkt: met al 83 plaatsingen en nog meer onderweg, het laat zien dat hier grote behoefte aan is. Niet alleen bij de nieuwkomers maar juist ook bij de werkgevers.
Datum start
1 september 2024
Datum eind
casus loopt nog tot 31 augustus 2025 - de gemeente ziet nu de eerste resultaten en begint aan een adviesrapport.
Dit praktijkvoorbeeld was een van de kanshebbers voor #GemeenteDelers 2025.