Laatst bijgewerkt: 22 mei 2025

Een goede opdracht begint bij een duidelijke opdrachtgever. Maar opdrachtgeverschap gaat verder dan het uitschrijven van een uitvraag of het beoordelen van een product. Het gaat ook om regie houden op de uitvoering, intern de juiste mensen verbinden en zorgen dat de opdracht bijdraagt aan de bredere doelstellingen van uw gemeente. 

Wij adviseren u om bij de volgende aandachtspunten stil te staan:

Van projectteam naar regieteam

Met de inwerkingtreding van de Omgevingswet in 2024 zijn veel tijdelijke projectteams ontbonden. Tegelijkertijd groeit bij veel gemeenten het inzicht dat structurele sturing nodig is voor de lange termijn. De transitie naar 1 integraal omgevingsplan in 2032, en tegelijkertijd 'de winkel open houden’, vergt immers meer dan alleen inhoudelijke aanpassingen. Het vraagt ook om nieuwe werkwijzen, andere verantwoordelijkheden en betere afstemming. Niet pas in 2032, maar ook nu al, voor de huidige ontwikkelingen,  

Een regieteam of programmatische aanpak kan helpen om deze transitie goed te begeleiden.  

Wij adviseren u expliciet stil te staan bij de wijze waarop uw organisatie sturing gaat geven aan de veranderopgave in uw eigen organisatie én in de samenwerking met andere bevoegde gezagen en ketenpartners. 

Gezamenlijk denkraam

Beleven de inwoners, ondernemers en andere klanten uw gemeente als 1 organisatie? Laat u in de fases van planvorming, vergunningverlening, toezicht en handhaving 1 logische en consistente opstelling zien?  

De implementatie van de Omgevingswet raakt niet alleen het fysieke domein. Ook onderdelen van het sociaal domein worden beïnvloed, zoals gezondheid en participatie. Dat vraagt om een andere manier van samenwerken tussen afdelingen. Maar in veel gemeenten lopen sectorale beleidsprocessen nog los van elkaar. Denk aan beleid voor wonen, economie, gezondheid of milieu. 

Stel uzelf de volgende vragen:

  • Zijn rollen, taken en verantwoordelijkheden duidelijk belegd?
  • Worden beleid, uitvoering en beheer goed op elkaar afgestemd?
  • Worden de juiste wettelijke instrumenten (omgevingsvisie, programma of omgevingsplan) gebruikt voor beleidsontwikkeling, en niet het ad-hoc werken zoals voorheen?
  • Beleeft de inwoner of ondernemer de dienstverlening als 1 geheel?
  • Goed opdrachtgeverschap is ook: intern de juiste mensen op het juiste moment aanhaken.

Meer over integratie van beleid leest u op de pagina Uitwerking in programma's en omgevingsplan

Bestuurlijke voorbereiding en besluitvorming

De veranderingen onder de Omgevingswet raken ook het bestuurlijk proces. Sommige beleidsactualisaties zijn al toegezegd aan de raad, terwijl andere nog verkend moeten worden. De rol van het college en de raad verschuift. En daar moet de organisatie zich op voorbereiden.

Vraagstukken die hierbij spelen:

  • Wat moet u bestuurlijk afstemmen voordat u opdrachten kunt formuleren?
  • Welke ruimte is er voor inhoudelijke keuzes binnen de opdracht?
  • Hoe betrekt u bestuurders tijdig bij deze keuzes?
  • Hoe gaat u om met lopende toezeggingen aan raad of college?
  • Hoe gaat u om met het opruimen (intrekken) van de huidige beleidsdocumenten wanneer ze verwerkt zijn in 1 van de Omgevingswet-instrumenten?