In het voorjaar van 2023 lanceerde het ministerie van IenW de fietscampagne ‘kort ritje, da’s zo gefietst’. De campagne doet het goed: volgens een tussenevaluatie herkent 63% van de doelgroep de campagne, is de boodschap bovengemiddeld duidelijk en vinden mensen de campagne leuk. 

Jaartal

2024

Afzender

Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat

Gemeente

Of je nu naar je werk gaat, naar de winkel, of naar de sportschool: een kort ritje, da’s zo gefietst! En het mooie is: het is niet alleen handig, maar ook nog eens gezonder en beter voor de natuur! Het doel van de campagne is om zoveel mogelijk mensen weer op de fiets te krijgen. Daar kunnen gemeenten bij helpen en om dat gemakkelijk te maken stelt het ministerie alle middelen en designelementen van de campagne beschikbaar. 
Met de toolkit kan de gemeente eenvoudig aan de slag en de ‘Da’s zo gefietst’-elementen moeiteloos combineren met een eigen huisstijl, boodschap en/of initiatief. Doe mee en help Nederland weer op de fiets!

Naast de regionale invulling zet de campagne landelijk via commercials in op activeren. Dat wil zeggen activerender communiceren om de doelgroep te stimuleren de volgende stap te zetten. 
De Tv-commercial moet daarbij helpen door met reminders, een rinkelende fietsbel, in te spelen op keuzemomenten en gewoontes te doorbreken.