De minister van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening heeft bekendgemaakt dat TAM-IMRO (TAM omgevingsplan en TAM voorbereidingsbesluit) volgens planning eindigt per 1 januari 2026. Komende maanden intensiveren de VNG, Geonovum, IPLO en ADS de ondersteuning voor gemeenten om over te stappen op STOP/TPOD. 

De tijdelijke alternatieve maatregelen (TAM) voor het omgevingsplan en het voorbereidingsbesluit zijn bedoeld voor gemeenten die nog niet of niet voldoende kunnen werken met onderdelen van het DSO. Gelet op het eerdere besluit TAM-IMRO te beëindigen heeft de VNG een onderzoek laten uitvoeren naar de risico’s hiervan. Uit dit onderzoek zijn geen blokkerende factoren naar voren gekomen voor het beëindigen van de TAM. Tevens blijkt dat er wel noodzaak is om gemeenten aanvullende ondersteuning te bieden bij het overstappen op STOP/TPOD, om risico’s te ondervangen. 

Ondersteuning bij overstappen op STOP/TPOD

Voor aanvullende ondersteuning verkennen we de volgende richtingen:

  • Vragenuren voor gemeenten die met vragen zitten en beschikbaar stellen veelgestelde vragen  
  • Beschikbaar stellen van voorbeelden van planwijzigingen voor gebiedsontwikkeling in STOP/TPOD
  • Handreikingen voor tijdelijke hoofdstukken in STOP/TPOD
  • Extra ondersteuning voor structuur en systematiek van het omgevingsplan
  • Ondersteuning op parallel wijzigen, in afstemming met leveranciers van plansoftware
  • Versterken kennisdeling tussen gemeenten
  • Intensiveren kennisuitwisseling met stedenbouwkundig adviesbureaus 

Afronden gebruik TAM

Gemeenten kunnen de TAM omgevingsplan nog tot eind 2025 gebruiken. Ontwerp-omgevingsplannen en -voorbereidingsbesluiten die uiterlijk 31 december 2025 ter inzage zijn gelegd, kunnen worden afgemaakt met de TAM. TAM omgevingsplannen moeten voor 1 januari 2032 worden omgezet naar STOP/TPOD.

Voor ondersteuning bij het gebruik kunnen gemeenten gebruikmaken van de Bijsluiter TAM-IMRO omgevingsplan en de Bijsluiter TAM voorbereidingsbesluit. Let op: De Bijsluiter TAM-IMRO omgevingsplan is recent geüpdatet op basis van praktijkervaringen die gemeenten in 2024 hebben opgedaan met de TAM. Zie hiervoor het overzicht van de updates op de homepage van de bijsluiter.  

VNG adviseert gemeenten om terughoudend te zijn met het benutten van TAM-IMRO, en om bij nieuwe trajecten de voorkeur te geven aan een wijziging STOP/TPOD. Een toenemend aantal gemeenten heeft inmiddels getoond dat wijzigingen in STOP/TPOD mogelijk zijn.   

Meer informatie over TAM