Eerder deze maand publiceerden we de nieuwe Model Parkeerverordening en de bepalingen deelmobiliteit. Achteraf bleek dat in de Model Parkeerverordening een aantal fouten stonden. Daarom zijn de teksten in deze modelverordening nu aangepast.

Wijzigingen

Het gaat om de volgende wijzigingen:
  • De titel moet zijn 'Parkeerverordening'. Op drie plaatsen in de modelverordening stond hier nog 'parkeren' achter. Dit is in de nieuwe versie geschrapt;
  • Voor de definitie van 'houder van een motorvoertuig' geldt dat er in het tweede onderdeel ten onrechte stond dat het moment van parkeren beslissend is voor de vraag wie de houder is. Bij een parkeervergunning is dit het moment van de aanvraag, dus de passage 'tijdens het parkeren' is geschrapt. Tot slot stond wel in de toelichting, maar niet in de bepaling zelf dat ook degene die een motorvoertuig in beheer heeft de houder kan zijn. Dit is nu ook aan de bepaling zelf toegevoegd. Het onderdeel is daarmee als volgt aangepast:
2° persoon die met een schriftelijke overeenkomst of een melding in het parkeersysteem kan aantonen dat deze persoon het motorvoertuig tijdens het parkeren bij deze persoon in gebruik of in beheer heeft was;
  • In het algemeen deel van de toelichting stond de tekst over parkeersysteem ten onrechte als facultatief (tussen blokhaken en cursief);
  • In de toelichting op artikel 17 werd alleen verwezen naar de nadere regels uit artikel 4, eerste lid, er zijn echter meer nadere regels die strafrechtelijk kunnen worden gehandhaafd. De verwijzing naar het artikel is dus geschrapt.
Van de gelegenheid is gebruik gemaakt nog een aantal ondergeschikte technische wijzigingen door te voeren. 

Download de nieuwe versie

Hier vindt u de nieuwe tekst van de Model Parkeerverordening (met de modelbepalingen en implementatiehandleidingen).

Over de Model Parkeerverordening 2025 

In de Model Parkeerverordening 2025 hebben we complexe bepalingen begrijpelijk gemaakt. Tegelijkertijd is de modelverordening geactualiseerd met ruimte voor nieuwe ontwikkelingen en technologieën. Zo bevat de verordening bepalingen over digitale parkeersystemen en bezoekersvergunningen met een (uren)budget.

Modelbepalingen deelmobiliteit in APV 

Ook hebben we modelbepalingen opgesteld die gemeenten kunnen gebruiken om deelmobiliteit in de APV te reguleren. Zo kunnen ze het gebruik van deelauto’s, -scooters en -fietsen op de openbare weg beter sturen en overlast beperken. Ook helpen deze bepalingen gemeenten om hun beleid op elkaar af te stemmen, wat de uitrol van deelmobiliteit vergemakkelijkt.