Een nieuwe handreiking biedt gemeenten een kader voor het vaststellen van transparante en goed onderbouwde legestarieven bij het verlenen van instemmingsbesluiten voor de aanleg van telecomkabels. Er is ook een een rekenmodel beschikbaar.
Gemeenten spelen een belangrijke rol bij een soepele en zorgvuldige aanleg van nieuwe telecominfrastructuur. Onder meer door het afgeven van instemmingsbesluiten aan telecombedrijven voor de aanleg van glasvezel. Deze handreiking, opgesteld door Cebeon in samenwerking met het ministerie van Economische Zaken, de VNG, het Gemeentelijk Platform Kabels & Leidingen (GPKL) en marktpartijen, helpt gemeenten bij het inzichtelijk maken van de kosten en beleidskeuzes die een rol spelen bij het bepalen van de tarieven.
Leges
De handreiking betreft artikel 1.32, eerste en tweede lid, van de tarieventabel van de Model Verordening leges: tarief voor het in behandeling nemen van een melding voor het verkrijgen van instemming omtrent plaats, tijdstip en wijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.4, eerste lid, van de Telecommunicatiewet.
Rekenmodel
Naast de handreiking is een rekenmodel beschikbaar dat als rekenkundig hulpmiddel kan dienen voor het bepalen van het legestarief. De handreiking schrijft gemeenten niet voor welk legestarief zij in rekening mogen brengen aan telecompartijen.
Herstraattarieven
Naast de leges gelden herstraattarieven. Jaarlijks past het GPKL deze aan volgens actuele indexcijfers. De tarieven zijn gebaseerd op afspraken tussen de telecomsector en de VNG, neergelegd in de Richtlijn tarieven (graaf)werkzaamheden telecom uit 2004 (pdf, 187 kB).
De werkzaamheden die de gemeente verricht en waarvoor bij het verlenen van het instemmingbesluit leges worden geheven, vallen niet onder de berekening van de beheerkosten in deze richtlijn. De berekening van de beheerkosten is gebaseerd op een strikte scheiding van werkzaamheden die onder de leges vallen en werkzaamheden die onder de beheerkosten vallen.