Alle overheidsinstellingen en bestuursorganen die persoonsgegevens nodig hebben om hun taken uit te voeren, gebruiken daarvoor de BRP. Bijvoorbeeld om een toeslag uit te keren, stembiljetten voor verkiezingen te versturen, of een identiteitsbewijs te maken. Het is daarom belangrijk dat de gegevens in de BRP kloppen.
Als het woonadres van een inwoner niet klopt, is deze persoon minder goed zichtbaar voor overheidsinstanties. Hierdoor loopt deze inwoner mogelijk sociale voorzieningen of passende zorg mis. Ook kan het ertoe leiden dat de overheid boetes niet kan innen of dat iemand niet de juiste toeslagen ontvangt.
Oorzaken onjuiste gegevens in de BRP
De BRP bevat veel gegevens. Het is niet makkelijk om dat goed bij te houden, onder meer omdat niet iedere inwoner weet dat het belangrijk is om goed ingeschreven te staan in de BRP. Samengevat zijn er 4 hoofdoorzaken voor onjuiste gegevens in de BRP:
- een inwoner geeft een adreswijziging of emigratie niet door;
- een inwoner geeft onjuiste gegevens door;
- een inwoner staat niet ingeschreven / niet geregistreerd;
- een gemeente voert gegevens te laat of onjuist in.