In de Landelijke Aanpak Adreskwaliteit (LAA) werken overheden samen aan een goede BRP. Zowel afdelingen Burgerzaken als afnemers van de BRP hebben hierin een rol. Afdelingen burgerzaken moeten zorgen voor een juiste registratie van gegevens in de BRP, afnemers moeten een melding doen als zij zien dat bepaalde gegevens (mogelijk) niet kloppen.
Signalen herkennen
Het is belangrijk dat medewerkers Burgerzaken signalen herkennen die kunnen wijzen op onjuiste gegevens of adresfraude. Zij mogen om extra informatie vragen bij een aangifte van een adreswijziging of biefadres. De ‘Checklist signalen herkennen voor medewerkers Burgerzaken’ kan hierbij helpen.
Terugmeldverplichting
Iedere afnemer die gebruik maakt van de BRP moet erop kunnen vertrouwen dat de gegevens in de BRP kloppen. Maar soms is dat niet zo. Als een afnemer ziet dat gegevens onjuist zijn, moet hij dit melden bij de gemeente via de Terugmeldvoorziening. De afdeling Burgerzaken moet die terugmelding binnen 5 werkdagen in behandeling nemen. Ook als een afnemer binnen de eigen gemeente iets in de BRP ziet wat niet klopt, moet deze afnemer dat terugmelden. Dat kan via de Terugmeldvoorziening, maar mag ook op een andere manier, bijvoorbeeld per mail.
Aanvullend onderzoek
Als er signalen zijn dat gegevens in de BRP niet kloppen, dan kunnen toezichthouders BRP aanvullend onderzoek doen in de vorm van een adresonderzoek of een briefadrescontrole. Als een adresonderzoek niet genoeg duidelijkheid oplevert, kan een toezichthouder een huisbezoek afleggen. Toezichthouders BRP hoeven niet te werken op de afdeling burgerzaken. Daarom kan het nuttig zijn om collega’s die met andere doelen huisbezoeken afleggen ook tot toezichthouder BRP te benoemen