Uw gemeente wil uw inwoners goed, volledig en actueel informeren over hun lopende zaken, via elk communicatiekanaal. Denk bijvoorbeeld aan het aanvragen van een vergunning of een nieuw paspoort. Deze processen kunt u goed inrichten met MijnServices. Dat zijn bouwstenen die u in een inwonersportaal (zoals MijnOmgeving) of medewerkersportaal bouwt.

Voorkant visual Stappenplan: werk toe naar een naadloze klantreis met MijnServices

U start hiervoor met de basis-bouwsteen: MijnZaken. Hiermee kunnen inwoners en uw KCC-medewerkers aanvragen volgen. U creëert hiermee een klantvriendelijke ervaring: inwoners weten precies waar ze aan toe zijn en kunnen veel zaken zelfstandig inzien en afhandelen in hun MijnOmgeving. En uw KCC-medewerkers kunnen inwoners ook met de laatste stand van zaken helpen via andere kanalen, zoals de telefoon of de balie. Dit bespaart uw organisatie tijd en vermindert onduidelijkheden en tussentijdse vragen bij inwoners. Bovendien draagt een gestroomlijnde klantreis bij aan een hogere waardering van uw dienstverlening.

Aan de slag met het stappenplan

Ons stappenplan helpt u om in eerste instantie MijnZaken en daarna de overige MijnServices effectief te implementeren. Hieronder vindt u een visual van de stappen. De verschillende kleuren maken het proces overzichtelijk: blauw markeert de stappen die u volgt, oranje geeft weer wat u nodig heeft en welke criteria belangrijk zijn, en groen wijst op bestaande onderdelen die al klaar en dus direct bruikbaar zijn. Onderaan op deze pagina vindt u een uitgebreide beschrijving per stap.

Download de visual Stappenplan: Werk toe naar een naadloze klantreis met MijnServices (pdf, 3,1 MB)

Wat heeft u nodig?

  • Een zaaksysteem of processysteem waarin een gemeentemedewerker zaken van inwoners en ondernemers in behandeling neemt.
  • Een inwonersportaal (ook wel: MijnOmgeving) waarmee u over die zaken kunt communiceren naar uw inwoner.
  • Een zaakregistratiesysteem om de koppeling te maken tussen het zaaksysteem en het inwonersportaal. U kunt dit zelf alvast regelen of u kunt de VNG om advies vragen.

Interesse in begeleiding?

Het VNG-programma Omnichannel ondersteunt uw gemeente in dit hele traject, van planvorming tot aan het technisch bouwen met uw leverancier. Met behulp van experts en een netwerk van gelijkgestemde gemeenten haalt u het maximale uit MijnServices. Kijk voor meer informatie op Omnichannel. Heeft u vragen? Mail dan naar omnichannel@vng.nl.

Aanbevolen

Start u met MijnServices? Dan is dit een goed moment om ook uw omnichannel-strategie onder de loep te nemen. Daarmee zorgt u ervoor dat uw verschillende dienstverleningskanalen naadloos op elkaar aansluiten. Bekijk de Toolkit Omnichannel op de website van Gebruikers Centraal voor praktische handvatten.

Feedback

Heeft u feedback voor dit stappenplan? We horen graag of het u heeft geholpen of hoe we het kunnen verbeteren.

Stuur uw suggesties naar omnichannel@vng.nl.

Stappen: van inventarisatie tot livegang

Hieronder vindt u verschillende stappen. Per stap kunt u het artikel uitklappen.