
Duidelijke overheidscommunicatie
Gerelateerde thema's
Draagt bij aan
Type ondersteuning
De overheid is er voor iedereen. Maar begrijpen inwoners altijd wat gemeenten bedoelen? Ons project helpt gemeenten om helder en begrijpelijk te communiceren, zodat iedereen weet waar hij of zij aan toe is en actief kan meedoen.
Waarom duidelijke communicatie?
Helder taalgebruik zorgt voor meer vertrouwen, gelijke kansen en een positiever beeld van de overheid. Bovendien leidt begrijpelijke communicatie tot minder vragen en efficiëntere dienstverlening.
Ons team aan het woord
Onze projectleider en ambassadeurs stellen zich graag voor en vertellen waarom duidelijke overheidscommunicatie belangrijk is en hoe gemeenten ervan profiteren.
Yousuf Yousufi, projectleider Duidelijke overheidscommunicatie
Marcel Oosterveer, bestuurlijk ambassadeur Duidelijke overheidscommunicatie
Jeroen Willem Klomps, bestuurlijk ambassadeur en procesregisseur Duidelijke overheidscommunicatie
Wat doen we precies?
We herschrijven gemeentelijke teksten zoals verordeningen, standaardbrieven en besluiten naar begrijpelijke taal. Gemeentelijke experts in beleid, wetgeving en communicatie werken samen met ons projectteam aan het herschrijven van de modellen. Ook houden we gebruikersonderzoeken waarbij inwoners meelezen en hun mening geven over ons werk. Een klankbordgroep van gemeentelijke experts adviseert over implementatie en het creëren van draagvlak.
In april 2024 startte een nieuw team met de huidige fase van ons project waarin we drie modelverordeningen en het model van de gedragscode voor ambtenaren in een niet en begrijpelijk jasje steken. In november 2024 verscheen de herschreven versie van de Modelverordening Naamgeving en Nummering (adressen) die nu ‘Straatnamen en Huisnummers’ heet.
In juli 2025 hebben we in een nieuwe versie van de Model Parkeerverordening en bepalingen deelmobiliteit complexe bepalingen begrijpelijk gemaakt. Deze modelbepalingen zijn opgesteld om gemeenten meer handvatten te geven om te sturen op het gebruik van deelauto’s, -scooters en -fietsen op de openbare weg.
Eerdere resultaten
In de eerste fase van het project (2022-2023) hebben we 47 modelteksten ontwikkeld en getest, met medewerking van 54 gemeenten. Deze teksten zijn gepubliceerd op de website van Gebruiker Centraal, waarmee we ook in de huidige fase samenwerken. Daarnaast hebben we een VNG-forum Begrijpelijke Taal opgericht, dat nu al rond de 2000 leden telt, en is de Handreiking Duidelijke Overheidscommunicatie (pdf, 3,1 MB) meer dan 1000 keer gedownload.
We nodigen alle gemeenten en gemeenschappelijke regelingen uit om lid te worden en actief deel te nemen aan het gesprek.
Dienstverlening nieuwsbrief
Heeft u interesse in de nieuwsbrief Dienstverlening VNG, waarmee we u op de hoogte houden van belangrijke ontwikkelingen en initiatieven binnen onze dienstverlening? U kunt u eenvoudig aanmelden via het aanmeldformulier.
Deze nieuwsbrief verschijnt eens per 2 maanden en biedt een breed overzicht van de vooruitgangen die we maken op het gebied van gemeentelijke dienstverlening.
Eerdere edities van de nieuwsbrief:
Bent u benieuwd welke projecten onder dienstverlening VNG vallen? Bekijk dan de flyer met een korte inhoudelijke beschrijving van de projecten Dienstverlening (pdf, 362 kB).
Webinars en workhops
Sinds dit jaar organiseren we verschillende workshops en webinars ter inspiratie voor gemeenten om aan de slag te gaan met begrijpelijke communicatie en regelgeving.
Hieronder staan verschillende webinars en workshops voor kennisdeling en gemeenten te ondersteunen. Deze zijn terug te zien op YouTube:
- Webinar 'Handreiking duidelijke overheidscommunicatie en geteste brieven' van 6 december 2022
- Webinar 'Herschrijven helpt' van 14 maart 2023
- Webinar 'Taalniveau B1 of A2?' van 28 maart 2023
- Talkshow Duidelijke Overheidscommunicatie van 13 april 2023
- Webinar ‘Woo en transparant taalgebruik naar inwoners’ van 18 april 2023
- Webinar 'Begrijpelijke taal bij regels en rechtspraak' van 27 maart 2025
- Webinar 'Hoe je met een vleugje AI én bestuurlijk draagvlak duidelijke overheidscommunicatie op de kaart zet’ van 12 mei 2025
Meedoen?
Doe mee en maak het verschil! We zijn voortdurend op zoek naar gemeenten die ervaring hebben met duidelijke overheidscommunicatie of juist ervaring willen opdoen. Neem dus gerust contact met ons op en word onderdeel van dit belangrijke initiatief.
Contact
Bij vragen kunt u contact met ons opnemen via: dienstverlening@vng.nl.
Samen maken we het verschil met begrijpelijke taal!
Bronnen
- Monitor Begrijpelijkheid overheidsteksten 2022 (taalunie.org)
- Onderzoek: Ervaren kwaliteit overheidsdienstverlening door burgers en ondernemers (1) (staatvandeuitvoering.nl)
- Onderzoek: Ervaren kwaliteit overheidsdienstverlening door burgers en ondernemers (2) (staatvandeuitvoering.nl)
- Onderzoek: Ervaren kwaliteit overheidsdienstverlening door burgers en ondernemers (3) (staatvandeuitvoering.nl)
- Netwerk Direct Duidelijk (gebruikercentraal.nl)
- Ledenbrief instrumenten duidelijke overheidscommunicatie