Gemeente Dronten wil 70% van de telefoontjes die op het KlantContactCentrum binnenkomen binnen 25 seconden beantwoorden en irritatie van bellers bij wachten aan de telefoon verlagen.
Jaartal
2022Gemeente
Type
Tijdens drukke momenten kan het gebeuren dat bellers langer moeten wachten voordat ze geholpen worden. Om het leed va het wachten te verzachten hebben zij korte wachtverhalen ingesproken die de bellers te horen krijgen. Zodra er een medewerker beschikbaar is wordt u geholpen. Het verhaal wordt afgebroken zodra een medewerker beschikbaar is. Toch nieuwsgierig naar de rest van het verhaal? Deze zijn online terug te lezen.
Ongeveer elke 3 maanden zijn er 4 nieuwe wachtverhalen. Verhalen over de gemeente Dronten. Er zijn helaas geen concrete cijfers, maar er is bij het KCC duidelijk te merken dat bellers minder geïrriteerd zijn. Zelfs enthousiaster dan voorheen zijn. Streven blijft natuurlijk om geen wachtende bellers te hebben. De bellers zijn niet geïrriteerd als ze moeten wachten. Ze waarderen de verhalen en vragen zelfs of ze niet terug de wacht in mogen. De medewerker van het KCC biedt aan om het verhaal af te maken of verwijzen naar de site, waar ze ook genoemd worden. Na een korte proefperiode met alleen positieve reacties hebben we het doorgezet.
Dit idee is ontstaan door eigen irritatie en er zijn geen kosten aan gebonden om het werkproces aan te passen en anders in te richten. Mede hierdoor is het ook door/voor andere gemeenten bruikbaar.
Dit praktijkvoorbeeld was een van de inzendingen voor de #GemeenteDelers2022.