Het bereiken van jongeren uit de kindregeling bezorgt veel gemeenten kopzorgen. In de gemeente Deventer bundelden de afdelingen Beleid en Communicatie en het Meldpunt Toeslagen daarom hun krachten. Dit mondde uit in een speciale communicatiecampagne voor jongeren.
In gesprek met Michiel van Vreeswijk, beleidsadviseur Armoede en Schulden en Astrid Benschop, communicatieadviseur, over het effect daarvan.
Jaartal
2024Gemeente
Michiel stond een aantal jaar geleden aan de wieg van een van de eerste meldpunten voor gedupeerde ouders in Nederland: bij de gemeente Ede. Na een tussenstop bij de gemeente Kampen adviseert hij nu de gemeente Deventer over armoede en schulden en daarmee ook over de uitvoering van de hersteloperatie. “Deventer is echt een gemeente waar je niet hoeft uit te leggen dat gedupeerde ouders ondersteuning nodig hebben. Echter, wel altijd gerelateerd aan het maken van een nieuwe start. Ook als we ouders niets financieels (meer) bieden, blijven we wel aandacht besteden aan deze ouders.”
Ministerie
Michiel vertelt dat hun aanpak niet onopgemerkt bleef tijdens een ambtelijk bezoek van het ministerie van Financiën de afgelopen zomer. “In december komt ook de staatssecretaris* op bezoek. Bij die ontmoeting laten we een aantal gedupeerde ouders zelf aan het woord. Het is belangrijk dat ze in een veilige omgeving hun verhaal kunnen doen.” Afgelopen maandag hielden ze al de eerste voorbespreking met de ouders en de wethouder. Michiel: “Echt aangrijpende verhalen. Ik ben zo blij dat we er in Deventer alles aan doen om deze groep te bereiken. Dat is ook goed gelukt met de ouders, maar nog niet hun kinderen.” Een groepje medewerkers vanuit beleid, communicatie en het meldpunt zelf stak de koppen bij elkaar om samen te kijken naar een manier om jongeren online te bereiken.
Doelgroep
“In Deventer hebben we ongeveer 400 gedupeerde jongeren, waar we geen contactgegevens van hebben”, vertelt Astrid. “Toch wilden we hen graag een stukje bewustzijn over en bekendheid met de mogelijkheden binnen de brede ondersteuning aanbieden.” Ze concludeerden dat de doelgroep best groot en divers is. “Daarom hebben we gezegd: we verkleinen de doelgroep naar de leeftijden van 16 – 25 jaar. Onder de 16 jaar worden de kinderen vaak meegenomen in het plan van aanpak van hun ouders. En jongeren van 25 jaar of ouder nemen vaak het initiatief om zichzelf aan te melden.”
De zoektocht werd gestart naar een groep van 400 gedupeerde jongeren binnen een aantal van 100.000 inwoners, wat lijkt op het zoeken naar een speld in de hooiberg. Of toch niet?
Online campagne
“De doelgroep van 16 – 25 is jong en bovendien vaak online te vinden. Online bereiken is gemakkelijker dan dat je de hele stad door moet om hen fysiek te bereiken”, legt Astrid uit. Het besluit om een online campagne op te zetten was snel genomen. “We hebben gekozen voor een gefaseerde campagne volgens het See-Think-Do-Care model. Over de aanpak van de campagne hebben ze lang nagedacht. “Je wilt eigenlijk dat jongeren zich melden voor de brede ondersteuning. Maar hoe kunnen we dit concreet maken zodat het jongeren ook echt aanspreekt? We hebben ervoor gekozen om aan te sluiten bij de herkenbare thema’s van kindregelingvoorjou.nl en zijn daar verder op gaan bouwen.” De advertenties zijn geplaatst op Snapchat, Facebook, Instagram en Spotify in de periode van 15 september t/m 13 oktober 2024. Per thema werd in de ‘See’-fase een animatie gemaakt zodat jongeren konden kennismaken met het onderwerp. Iedereen die klikte op de video werd meegenomen naar de volgende fase. Dit is in lijn met de strenge privacy-wetgeving. In de ‘Think’-fase is per thema een serie afbeeldingen gemaakt waar je doorheen kunt ‘swipen’. Hierin krijgt de jongere meer uitleg over welke ondersteuning je waar kunt krijgen. Michiel is er trots op: “Geweldig om te zien dat je die kennis en kunde hiervoor in eigen huis beschikbaar hebt.”
Resultaat meten
Naast de online advertenties is ook een fysieke flyer Kindregeling verstuurd door UHT aan de jongeren in Deventer. Ook zijn er posters van UHT opgehangen op diverse punten in de stad. “De online advertenties hebben we goed kunnen meten. In de advertentieperiode zijn er ca.1300 bezoekers geweest die hebben doorgeklikt naar de website. Dat is voor deze doelgroep zeker geen slechte score!”, vertelt Astrid. Tijdens de campagne hebben ze tot nu toe niet meer aanmeldingen gezien dan daarvoor. Maar alle middelen bij elkaar dragen wel bij aan de bekendheid van de brede ondersteuning. Michiel vult aan: “Jongeren hebben het wel gezien en nu hebben ze ook nog de folder van UHT ontvangen, dus misschien gaan ze zich alsnog aanmelden.”
Conclusies
Een belangrijke conclusie is dat het aandacht en bewustzijn voor de doelgroep heeft opgeleverd. Astrid legt uit: “De jongeren vonden het interessant genoeg om door te klikken.” Verder noemen ze het verrassend dat Snapchat zo hoog heeft gescoord. Astrid: “We hebben Snapchat voor het eerst gebruikt en het heeft veruit de hoogste respons opgeleverd: ca 900 (van de 1300) kwamen vanuit Snapchat. Daarbij is het ook relatief goedkoop om hier te adverteren. Voor deze campagne bleek het een goed communicatiemiddel: veel jongeren van 13-17 klikten op deze content. Het is echt leerzaam om te zien hoe dit jongeren aanspreekt.”
Michiel is er trots op: “Ik vind het knap dat we met elkaar een kernachtige boodschap hebben kunnen neerzetten. Betrokkenheid en oplossingsgericht denken zit in ons werk-dna. Dat zie je ook bij onze medewerkers van het Meldpunt en de jongerencoaches, zij denken even hard mee.” Astrid vult aan: “We hebben in deze campagne geprobeerd de brede ondersteuning zo concreet mogelijk te maken zodat jongeren goed snappen voor welke hulp ze bij ons terecht kunnen.” En Michiel tot slot: “Het was een leuk proces en het is mooi dat het bekendheid heeft opgeleverd. Deze ervaring gaan we zeker gebruiken om jongeren ook voor andere thema’s te benaderen!”
*Op het moment van dit interview was het vertrek van staatssecretaris Achahbar nog niet bekend.