In dit artikel gaan we in gesprek met Gemmy Hermsen - gemeente Arnhem. Arnhem is volop bezig met het opnieuw inrichten van hun schuldhulpverlening – en laten graag zien hoe de elementen van de basisdienstverlening daarin een centrale rol spelen.

Jaartal

2025

Gemeente

“We willen écht naast de inwoner staan”: Arnhem over hun aanpak met de Basisdienstverlening Schuldhulpverlening

Vanaf 2025 voert de gemeente Arnhem de schuldhulpverlening weer volledig in eigen beheer uit. Dat was voor het team hét moment om kritisch te kijken naar de manier van werken. De keuze was snel gemaakt: de elementen van de Basisdienstverlening Schuldhulpverlening moesten een centrale plek krijgen in de Arnhemse aanpak. En dat gaat verder dan alleen een aantal losse verbeterpunten: “We willen begeleiding vanaf dag 1, afgestemd op wat de inwoner nodig heeft.” 

Wat was voor jullie de aanleiding om met de begeleiding vanuit de elementen van de Basisdienstverlening Schuldhulpverlening aan de slag te gaan? 

De aanleiding om met de elementen van de Basisdienstverlening Schuldhulpverlening te gaan werken, lag voor Arnhem in de hernieuwde uitvoering van schuldhulpverlening in eigen beheer. Die verandering bood ruimte om alle elementen van de Basisdienstverlening direct te integreren in de werkwijze. Het doel? Meer grip op het proces én betere begeleiding voor inwoners die financiële hulp nodig hebben.

Om gemeenten hierbij te ondersteunen is een handreiking 'Het begeleiden van inwoners vanuit de elementen basisdienstverlening' beschikbaar. Welke inzichten heeft deze handreiking jullie opgeleverd?   

De handreiking 'Het begeleiden van inwoners vanuit de elementen basisdienstverlening' gaf het team in Arnhem nieuwe inzichten. Vooral het belang van begeleiding vanaf het allereerste moment werd nog duidelijker. Er werd bewust gekozen voor een applicatie (Fincent) waarin een meetinstrument is verwerkt. Dit maakt het mogelijk om het begeleidingstraject écht op maat in te richten: “We willen naast de inwoner staan, aansluiten bij wat iemand nodig heeft, en niet pas instappen als er al iets misgaat.”

Hoe hebben jullie het implementeren van de begeleiding aangepakt? 

Arnhem heeft ervoor gekozen om de nieuwe manier van werken stevig neer te zetten. “We hebben al tijdens sollicitatiegesprekken met toekomstige collega’s duidelijk gemaakt dat we via de Arnhemse aanpak werken – en dat deze aanpak anders is dan voorheen.” De begeleiding maakt inmiddels structureel onderdeel uit van bila’s, casusbesprekingen en werkinstructies. Zo wordt het meer dan een project: het wordt onderdeel van het dagelijkse werk.

Wat vinden jullie de grootste uitdaging ten aanzien van het begeleiden van inwoners? 

Natuurlijk zijn er ook uitdagingen. “Het team vindt het soms lastig om de juiste balans te vinden tussen naast de inwoner staan en tegelijkertijd samen stappen zetten in het traject,” vertelt Gemmy Hermsen namens het team. “Het begeleiden betekent ook dat je iemand ruimte geeft om zelf keuzes te maken – maar dat betekent niet dat je achterover kunt leunen tot iemand in beweging komt.”

Welke tips of lessen willen jullie andere gemeenten meegeven die nog moeten starten of net zijn gestart met het begeleiden van hun inwoners? 

Arnhem heeft een duidelijke tip voor gemeenten die nog moeten starten met het implementeren van de Basisdienstverlening Schuldhulpverlening: maak het onderdeel van een totaalaanpak. “Begin niet met losse onderdelen, maar zorg dat alles samenkomt. En investeer in goede, centrale sturing op de implementatie. Je kunt het maar één keer goed anders doen.”

Tot slot

Wilt u ook aan de slag met de begeleiding van inwoners vanuit de Basisdienstverlening Schuldhulpverlening in uw gemeente? Laat u inspireren door de aanpak van Arnhem en ontdek wat mogelijk is wanneer u écht naast de inwoners gaat staan.

In gesprek over de Basisdienstverlening Schuldhulpverlening

De komende tijd gaan we in gesprek met verschillende gemeenten over hoe zij de Basisdienstverlening Schuldhulpverlening vormgeven. We stellen steeds dezelfde vijf vragen – en krijgen verrassend verschillende, maar inspirerende antwoorden. Elke 6 à 8 weken publiceren we een nieuw verhaal in deze reeks. Zo geven we gemeenten inzicht in elkaars aanpak én moedigen aan ook stappen te zetten in de implementatie van de elementen uit de Basisdienstverlening Schuldhulpverlening.