Bij Stad Brugge werken een 450-tal medewerkers die door de aard van hun werk tot nu weinig digitale vaardigheden nodig hadden om hun taken uit te voeren. Veel mensen van deze groep medewerkers kunnen perfect overweg met computer en/of smartphone, maar dat gold niet voor iedereen. Na een bevraging kregen ruim 150 medewerkers een basiscursus digitale vaardigheden aangeboden tijdens de werkuren, een intense traject van 8 sessies voor absolute beginners of een traject van 4 sessies voor beginners. Ook kregen alle 450 medewerkers een Microsoftaccount van Stad Brugge, ondersteund met één dag extra opleiding.  Deze casus is finalist van #GemeenteDelers 2022.

Jaartal

2022

Afzender

Gemeente Brugge (België)

Met intensieve digitale training van alle arbeiders streefde Brugge naar: 
- digitale emancipatie van een kwetsbare groep;  
- sociale inclusie;  
- betere informatiedoorstroming;  
- de organisatie verder digitaal futureproof maken. 

Het digitaal connecteren van alle medewerkers was een topprioriteit voor het bestuur. Dit zal de informatie naar en tussen de medewerkers efficiënter en sneller doen verlopen.
Hiermee maken ze ook de eigen organisatie futureproof en smart en bovendien een stuk efficiënter. Nu gebeurt nog veel op papier: van de opdracht die de arbeiders ’s ochtends meekrijgen, tot een papieren verslag van het geleverde resultaat. Door al de medewerkers digitaal vaardig te maken, opent een zich een waaier aan mogelijke digitale toepassingen. Brugge ziet al meteen een efficiënter planning en rapportering, en nu kan ook smarttoepassingen overwogen worden (de slimme vuilnisbak die zorgt dat arbeiders van Netheid enkel nog moeten stoppen bij die vuilnisbakken die vol zijn). 

Daarnaast vond de gemeente dat het als overheidsinstelling de voorbeeldfunctie ernstig moet nemen en als werkgever niet langer de andere kant op kan kijken als het gaat om basisvaardigheden, nodig om volwaardig deel te nemen aan de samenleving. Brugge ziet het als een maatschappelijke plicht om ook de eigen groep medewerkers digitaal te emanciperen. Met dit project wil de gemeente sociale inclusie binnen de werkcontext creëren en daarbuiten alle medewerkers het gevoel geven volwaardig mee te tellen.  

Een bijkomende Microsoftlicentie voor alle blue collarmedewerkers, intensieve training tijdens de werkuren, blijvende begeleiding voor wie dat nodig heeft en een financiële compensatie voor het gebruik van de eigen smartphone, het is natuurlijk een flinke financiële investering waar ook binnen Stad Brugge wel wat overtuigingskracht voor nodig was. De gemeente merkte dat er bij verschillende andere Vlaamse gemeenten alvast interesse gewekt is met deze aanpak. Brugge zou ook elke gemeente aanraden om de stap te zetten. De voorafgaande assessmentvragenlijst is beschikbaar, de opleidingsaanpak kan eenvoudig overgenomen worden (mits het vinden van een eigen externe partner gespecialiseerd in basiseducatie digitale vaardigheden). De evaluatietool zijn eenvoudig over te nemen: meten van Intranetgebruik via analytics, en nog preciezer: het inzetten van specifiek naar deze doelgroep gerichte nieuwsbrieven via mailchimp geven een vrij precies beeld van gebruik, mailvaardigheden en internetvaardigheden. Wanneer het Microsoftaccount ook gekoppeld worden aan een digitale planningstool kan ook daar precies gemeten worden wat de adoptiegraad is en waar nog verdere begeleiding of bijsturing nodig is.
En tenslotte zijn er ook- minder rationeel, maar niet minder belangrijk- de getuigenissen van medewerkers: het mooiste is wanneer arbeiders vol trots komen laten zien dat ze nu een e-mail kunnen versturen vanop hun smartphone. 

- Na de eerste golf opleidingen werden er  op 12 oktober de eerste op maat gemaakte digitale nieuwsbrief verstuurd naar 448 medewerkers. Maar liefst 65% opende de nieuwsbrief actief.  
- Arbeiders en poetspersoneel maken nu 10% van het totale gebruik van het Intranet uit en Brugge blijft dat activeren.  
- Al blue collarmedewerkers gebruiken nu ook actief de digitale personeelstoepassing prime Time.  
- Binnen de diensten komen nieuwe rechtstreekse communicatiestromen via e-mail op gang komen.  
- De vakbonden geven aan dat hun leden tevreden zijn met de manier van opleiden en zijn blij dat ook zij nu eindelijk toegang hebben tot alle digitale toepassingen binnen de Stad. 

Dit praktijkvoorbeeld eindigde in de top 12 van de inzendingen voor de #GemeenteDelers 2022.