De gemeente Asten heeft met haar inwoners en ondernemers een Toekomstagenda Asten 2030 opgesteld.
Leerlingen uit havo 4 van de middelbare school Varendonck leren onderzoek doen voor het vak maatschappijwetenschappen.

Jaartal

2023

Gemeente

De leerlingen kiezen daarbij onderwerpen gerelateerd aan de maatschappelijke opgaven uit de Toekomstagenda, dus over Asten. De gemeente geeft gastles, leerlingen komen naar het gemeentehuis, collega's helpen mee met vragen en helpen bij het onderzoek, bijvoorbeeld via een interview, of door verbinding te leggen naar anderen.
Op deze manier ontvangt de gemeente elk jaar ongeveer 50 leerlingen uit havo 4 die erachter komen hoe gevarieerd het werken bij een gemeente is en voor welke uitdagingen de gemeente (en de maatschappij) staat. Zo wordt tegelijk de drempel verlaagd naar de lokale overheid en betrekt de gemeente hen bij het programma Vitale democratie in Asten. De onderzoeken leveren concrete resultaten op waar Asten verder mee kan.

Waardevol 

Waardevol zit hem in de win-win verbinding tussen gemeente, en middelbare school. Het enthousiasme vanuit twee kanten, wat ertoe heeft geleid dat dit jaarlijks herhaald wordt. 
En de havo 4 leerlingen zijn aan de slag met echte maatschappelijke vraagstukken, waarbij ze vaak hele vernieuwende ideeën hebben die toepasbaar zijn en ten goede komen aan de inwoners van Asten. 

Herbruikbaar 

Deze casus is herbruikbaar omdat het letterlijk een schoolvoorbeeld is van hoe je in elke gemeente met de middelbare school in je omgeving kan samenwerken en leerlingen via het vak maatschappijwetenschappen (in ons geval van havo 4) laat kennis maken met onderzoek doen door zich te verdiepen in echte praktijkvraagstukken uit de eigen omgeving. Voorheen richtten de docenten zich op landelijke thema's of websites. Nu verdiepen de leerlingen zich in de eigen omgeving door vragen als: hoe maak je het eigen centrum aantrekkelijker voor de jeugd, of wat kunnen wij als leerling doen voor de opvang van Oekraïense vluchtelingen in de gemeente. 

De verbinding tussen havo 4 en de eigen collega's van de gemeente Asten levert wederzijds inspiratie, ideeën, verbinding en plezier op. Dit maakt leren in de praktijk pas echt leuk, zowel voor de leerling als voor de eigen collega's. Met concrete resultaten waar de inwoners van profiteren wordt zo samen Asten nog steeds mooier gemaakt! Breed toepasbaar, een echte win-win, leuk en leerzaam en het verlaagt de drempel van de lokale gemeente. 

De casus wordt elk schooljaar herhaald in het voorjaar (nu 3x gedaan). 

Dit praktijkvoorbeeld was een van de inzendingen voor de #GemeenteDelers2023.